fbpx
Pretvárky v duchovne

Daniel Máčovský, prvý slovenský samozvaný swami

Ahojte. Rozhodol som sa pokračovať v písaní sérií článkov na pokračovanie, pretože väčšinou jeden článok nestačí na objasnenie celého fenoménu. Táto skupina článkov sa bude teda, ako už samotný nadpis napovedá, zaoberať odhaľovaním duchovných pretváriek a šarlatánov. Tvária sa, že nasledujú Védy a ich filozofiu, ale majú od toho ďaleko. Mali by si dvakrát rozmyslieť, aké následky to môže mať pre ľudí, ktorí sa ich rozhodnú nasledovať. Niekto si totiž naozaj môže myslieť, že títo ľudia sú reprezentanti Véd a starobylého duchovného učenia. Realita je však úplne niekde inde. Týmto naším prvým adeptom je Daniel Máčovský alias Swami Dayananda.

Robia tak s cieľom ľudí manipulovať, byť zaujímaví, získať nasledovníkov či zarábať na tom? Alebo sú len sami hlúpi a nevedia rozlišovať a naivne zas slepo sami nasledujú iných podvodníkov? To mi je v princípe jedno. Snažím sa poukázať na faktické chyby v tom, čo prezentujú, aby som tak ochránil spoločenský záujem. Tí inteligentnejší z potenciálnych záujemcov takýmto lacným osobám nenaleteli.

Daniel Máčovský môže vyzerať pomerne neškodne. Nezaradil by som ho medzi skutočne nebezpečných deviantov. Tam podľa môjho osobného názoru patria Swami Vishwananda, Swami Nityananda a ďalší, o ktorých sa na internete viete dočítať dosť. Napr. že majú za sebou škandály alebo obvinenia, vyhlasujú sa sami za Bohov, ťahajú z nasledovníkov peniaze pod zásterou duchovna atď. Ale aj v tomto našom prípade ide o systematické šírenie dezinformácií, na ktorom sa dá zarábať. Tak sa na neho pozrime teda bližšie.

Na svojom webe o sebe píše: Daniel Máčovský, Jogín telom aj srdcom. Jeden z mála učiteľov Jógy duše (Kriya Yogy)* na svete. To, čo nenašiel v živote ako vrcholový športovec, farmár, úspešný finančník, riaditeľ banky, komunálny politik, spoločník veľkej firmy, cestovateľ, dobrodruh, filantrop a altruista, našiel v jóge. Už niekoľko rokov žije plnohodnotným jógovým životom, učí a propaguje KRIYA YOGU – Jógu Duše, cestuje do Indie a prevádzkuje jógový ethno obchod.

*čo je Kriya-yoga, ťažko povedať, keďže Védy takýto pojem nepoznajú, určite nie v tomto kontexte. Asi ho to naučil jeho predošlý „guru“ Vishwananda – Nový článok o tomto „guruovi“ nájdete tu.. Ten sám kopíruje rôznych indických pseudoguruov a jeho bývalí žiaci ho obviňujú zo sexuálneho zneužívania, bol kriminálne trestaný atď. a napriek tomu má na Slovensku svojich nasledovníkov združených v sekte Bhakti marga, Om chanting a i.

Roky aktívne v činnosti:   1000 rokov

Koľko rokov vyučujem:  7 rokov

(bez komentára)

Najlepšie si to vieme ilustrovať na tom, čo sám o sebe tvrdí. Nižšie som pridal video, v ktorom vysvetľuje a obhajuje svoju „filozofiu“, takže pôjdem pekne zaradom a pod video vždy napíšem minutáž, ku ktorej sa chcem vyjadriť. Napríklad keď napíšem 00:50, znamená to, že v tom bode som video stopol a komentujem to, čo zaznelo predtým. Môžete tak robiť so mnou.

Rozbor videa

00:50 – Na začiatku Daniel Máčovský tvrdí, že pojem „swami“ niečo znamená, teda niečo ako farár, kňaz, ale neuvádza zdroj. Neskôr spomína „odnož“ Haré Krišna, ktorá má prekvapivo k definícii „swami“ priradené nejaké pravidlá. Na rozdiel od neho, ktorý sa týmto v podstate obhajuje, že on žiadne pravidlá k tomu priradené nemá. Teda netuší, o čom rozpráva, ale hlavne, že rozpráva a rád sa počúva. Je to preto, lebo keby sa mal držať védskych pravidiel, tento najvyšší duchovný titul by v prvom rade nemohol používať. Ďalej spomína aj tzv. hinduistickú odnož Bhakti-marga, ale táto „odnož“ je len ďalšia sekta, ktorá sa nedrží Véd. Tento náš swami Dayananda mieša teda všetko dokopy a nechápe ani čo je reálne védsky smer a čo sú sekty. Či niečo patrí do védskej tradície tisíce rokov a je to Védami autorizované ako napr. „Haré Krišna“ (Brahma-Madhva-Gaudiya sampradaya) alebo nepatrí a je to sekta, ktorú založil nejaký sexuálny deviant pred pár rokmi, napr. Nityananda (ktorého prichytili, ako mu žiačka dáva orálny sex) alebo iní obdobní pseudonasledovníci Véd, napr. Swami Vishwananda (zakladateľ sekty Bhakti marga), ktorí skutočné Védy nenasledujú. O nich si povieme v nasledujúcich článkoch, pretože tiež operujú aj na Slovensku.

01:06 – Hovorí, že dosiahnutie tejto „úrovne“ mu bolo udelené bez splnenia akýchkoľvek podmienok či splnenia kritérií. Je potom úsmevné hovoriť, že je to nejaká úroveň. Pretože každý inteligentný človek si hneď povie, že úroveň značí práve splnenie nejakých podmienok. V opačnom prípade by neexistovali rôzne úrovne. Všakže.

01:17 – Vraví, že z toho zostal zaskočený a začal sa o to zaujímať, že ako je možné, že má zrazu také meno. To je ale taký alibizmus ako keby mne povedal zrazu niekto na ulici, že počuj, ty si PhD., dávam ti tento titul. A ja by som si povedal, že ďakujem krásne, som z toho zaskočený. Pretože viem, že som pre to nič nespravil. Dostal som to len tak, ale tak vieš čo, nechám si ho a zistím si teda, akú úroveň som to vlastne dosiahol bez toho, aby som ju splnil. Začnem to teda vyučovať. Ešte neviem čo, ale budem, aby aj ostatní mohli dosiahnuť… (facepalm)

Ďalšia vec je, že keď si dáte do Google meno swami Dayananda, ukáže vám to nejakého indického gurua. Ten sa na tohto nášho celkom podobá. Je preto dosť možné, že ten, kto zastavil tohto nášho nešťastníka sa proste iba pomýlil alebo žartoval, že to je on. Akurát domýšľavý Daniel Máčovský si to asi hneď zobral na seba ako znamenie, že je vyvolený. Skutočného swami Dayanandu nájdete tu.

01:23 – Pýta sa sám seba, že „Kto je ten swami ako taký“, čím si protirečí hneď s tým, čo vravel na začiatku, že z jeho pohľadu to nemusí spĺňať žiadne podmienky. Inými slovami, na začiatku povedal v princípe, že je to niečo ako farár, kňaz, ale nemusí spĺňať žiadne pravidlá… A teraz začína vysvetľovať pravidlá…

01:26 – Pýtal sa na to „priamo v Indii“ ako keby to niečo znamenalo. Je to podobný dôkaz ako keby nejakému Indovi dal v Indii európsky turista titul biskup a on by to prijal a pýtal sa potom na to „priamo v Európe“… Indovia nie sú o nič viac zbehlejší vo Védach ako západniari v učení Ježiša. Okrem toho, je ich tam 1,3 miliardy a na každej ulici nájdete rôznych „profesionálnych“ kňazov, ktorí to majú ako živobytie. Reálne však nedodržujú takmer nič. Je to proste len business. Myslím, že po mojich siedmich návštevách Indie mám už pomerne jasný obraz toho, ako to tam funguje.

01:33 – Takže on si MYSLÍ, že človek, ktorého sa na to pýtal, je potomok bráhmanov… Čiže ani to jasne nevie, iba si to myslí. Nie je na to žiaden dôkaz a aj keby bol, tak by bol potomok bráhmanov. To v princípe znamená niečo ako keby som ja chcel právnu radu, tak sa spýtam potomka nejakého právnika. Védy týchto rodových „bráhmanov“, ktorí tvrdia, že majú brahmánsku (duchovnú) kvalifikáciu iba vďaka tomu, že boli údajne duchovne pokročilí ich predkovia, nazývajú dvija-bandhu. Doslovne, priatelia duchovných ľudí. Je to odkaz na to, že oni sami nimi nie sú, ale sa s nimi len priatelia a radi sa medzi nich radia.

01:40 – Na brehu Gangy žijú v princípe stovky miliónov Indov, ale to neznamená, že to niečo znamená…A tiež mu „zas niečo povedal“. Vyznieva to „veľmi“ autorizovane. Čiže, niekto, o kom si on MYSLÍ, že je asi brahmana, lebo má takých predkov, mu NIEČO povedal.

01:53 – Keďže počul dve rôzne vysvetlenia od dvoch rôznych šarlatánov, ktorí mu nijak nedokázali, že nasledujú Védy, nepodložili to védskymi zdrojmi a pod., tak on si povedal, že vlastne reálna definícia neexistuje, tak si aj on sám teda vytvorí vlastnú definíciu. To sa teda vynašiel. Pokiaľ by sme sa bavili o 5 ročnom chlapcovi, možno by to bolo vtipné, ale človek by očakával, že „swami Dayananda“ bude mať trocha viac rozumu. Ale on sa vybral cestou pocitov – ako tvrdí, tak, ako to on cíti… Bez ohľadu na to, že tu existuje tisíce rokov stará tradícia a filozofia, ktorú sa rozhodol ignorovať. Ja si teda jedného dňa poviem, že budem učiť jógu a moja prax bude, že si budem pchať palec do výfuku od auta. Ale hlavne, že budem o sebe hlásať, že som „jogín“.

02:03 – A sme doma. Daniel Máčovský vraví, že swami je niekto, kto nemusí byť spájaný so žiadnym náboženstvom alebo filozofiou, akurát mu unikol jeden detail – používa védsky termín vo védskom jazyku sanskrit. Je to ako keby som si ja povedal, že si budem hovoriť vegetarián, ale budem jesť mäso, lebo to tak cítim a nebudem to spájať s ničím, čo existuje. Proste to tak cítim a hotovo. No nie je to detinské? Toto odzrkadľuje asi ale celkový prístup moderných ezoterikov k faktom a realite. Nedávno som písal o tom, ako sa zneužíva pojem yoga a tzv. jogíni, ktorí tvrdia, že ju praktizujú, pričom tiež len vykrádajú názov. Viac v článku Skutočná yoga.

02:08 – Dokonca „čítal“. No nepovedz. Čiže počul, myslí si, znova počul, potom cíti a dokonca niečo čítal…Veľmi dobrý prístup k životu a realite.

02:13 – Spôsob života, ale, ako sám spomenul na začiatku, „bez pravidiel“ a neskôr „bez konkrétnej filozofie alebo náboženstva“. Inými slovami swami asi znamená niečo ako anarchista…

02:26 – Kto by povedal, že védsky fixný pojem swami je spájaný s ďalším fixným védskym pojmom yoga… Naozaj nečakané. A zas, predstavuje to úroveň, na ktorú sa ale podľa neho nemusíš kvalifikovať.

02:31 – V jógovej čistote bez pravidiel alebo „čohokoľvek“. Otázka je, čo on „cíti“ pod jógovou čistotou. Možno by sa mohol ísť opýtať niekoho, kto žije pri Gange. A keď sa spýta ďalšieho a ten mu povie niečo iné, tak si bude môcť on sám vymyslieť ešte niečo úplne iné. A vôbec, načo jógu spájať s nejakým hinduizmom?

02:47 – Takže zrazu je swami niekto, kto dodržiava yama a niyama pravidlá jógy. Pred chvíľou tvrdil, že žiadne pravidlá ani kvalifikáciu netreba. Kto si prečíta môj článok o yoge uvidí, že aj keby sa vybral touto cestou a priznal, že predsa to je nasledovanie nejakých pravidiel a aj keby s tým spájal jógu, tak tie pravidlá proste nedodržuje a má od toho na míle ďaleko. On to ale nechápe ani teoreticky, nieto ešte prakticky.

03:09 – Daniel Máčovský priznáva, že jeho sa nejaké normálne udelenie tohto titulu netýkalo. Pretože jemu ho udelil len tak niekto pri Gange…no super 😀 .

03:21 – Podľa neho je swami teda niekto, kto to vlastne ani nemusí dodržiavať, ale sa na to len ide pripravovať. Takže ja si budem hovoriť profesor, ale nie preto, že by som mal na to kvalifikáciu, ale sa na to budem pripravovať, ibaže si tak budem hovoriť už odo dňa, keď s tým začnem. A aj podľa toho, ako to cítim, že je toho definícia.

03:55 – Ok, čiže jeho re-definícia slova swami je, že je to niekto, kto má nejaké poznanie a, povedzme, sa snaží nebyť úplný materialista. Takže z tohto pohľadu je to minimálne každý človek veriaci v niečo vyššie a ktorý má rád filozofiu. Teda v tejto skupine je asi 90% všetkých ľudí. Ale to nie je dôvod nazývať ich swami. Rovnako ako ich nazývať biskup alebo profesor.

Poďme si ale skutočne povedať niečo z Véd, aby sme si vyjasnili normálny autorizovaný význam, pretože tak sa to robí, že keď niečo niekto tvrdí, nemal by si to vycucať len tak z prsta a pritom sa tváriť ako učený človek.

Reálna definícia titulu swami znamená v celej dĺžke goswami. Doslovne to znamená pán zmyslov. Go – zmysly, swami – pán (zo sanskritského swamin स्वामिन्, čo znamená ten, kto je pánom, je ovládnutý, realizoval Brahman). Je to teda niekto, kto má ovládnuté svoje zmysly a myseľ, čo zahŕňa držanie úplného celibátu (brahmacarya) a ďalšie prísne sľuby. Tento titul sa dáva tzv. sannyasínom, t.j. osobám, ktoré nemajú žiaden hmotný majetok, žiadne pripútanosti, sú sebaovládnutí, sčítaní vo Védach a nasledujú pravého duchovného učiteľa. Týmto spôsobom takýto swami vedie ľudí po ceste duchovného pokroku v súlade s Védami. Tento náš slovenský „swami“ z toho nespĺňa nič.

Poďme ale ďalej

04:05 – Daniel Máčovský hovorí, že chce ísť príkladom pre svoje okolie a šíriť to. Takéto rozširovanie deviácií védskej filozofie je ale zavrhnutiahodné a práve tento článok má upozorniť potenciálnych záujemcov, aby sa nestali obeťou šarlatánov, ktorí sa vydávajú za reprezentantov Véd, pričom si vytvárajú vlastné scestné výklady filozofie.

04:46 – Chce byť nápomocný ľuďom, ktorí hľadajú Pravdu, ale v skutočnosti ju ešte nenašiel ani on. Skôr to vyzerá tak, že si tým hladí ego, že on je ten, ktorý je učiteľ a môže tak získavať nejaké uznanie, slávu či peniaze cez svoj e-shopik.

05:01 – Hovorí, že swami nemusí hovoriť ľuďom čo by nemali robiť, čo musia, napomínať ich a podobne. Tak ako im teda chce pomôcť, keď im nepovie pravdu? Je to ako keby sa vyhlásil za doktora a pacientovi nevravel, čo musí alebo nemusí robiť ani ho diagnostikovať. Hlavne, že on je doktor a hovorí im pekné veci, ktoré chcú počuť. Úplne rovnako ako jemu povedal nejaký Ind to, čo chcel počuť on, že áno, si výnimočný, si guru. Je to celé len zamaskovaný úlisný materializmus.

05:10 – Znova hovorí, že koľko swamiov, toľko výkladov a toľko filozofií. To je ale zavádzanie. Je to ako tvrdiť, že koľko fejkov iPhonu existuje, toľko iPhonov existuje. Ale nie, iPhone je len jeden autorizovaný a zvyšok by sa nemal nazývať iPhone, keď je to len podvod. Pravda je len JEDNA. Viac v článku Postmoderné myslenie. Prezentovať svoju vlastnú definíciu pojmu swami a Véd je rovnaký výmysel, ale o to horší, že pri iPhone človek príde o nejaké peniaze. Pritom ale keď sa nechá oklamať nejakým pseudospiritualistom, to mu môže zruinovať celý život a skončiť v sekte či nejakom kulte.

05:18 – Daniel Máčovský sám priznáva, že nemá nad sebou žiadneho gurua ani swamiho, ale on sám je swami Dayananda. Zaujímavé. Prečo by mal potom niekto nasledovať jeho príklad, keď on ide príkladom, že netreba nikoho nasledovať, pravidlá si môže každý vytvárať svoje a pod.?

05:34 – Takže to poopravil a vlastne sa zamotal, lebo doteraz hovoril, že nemá nikoho, kto by ho usmerňoval a dodáva, že to je po fyzickej stránke. Po duchovnej ale tvrdí, že každý má nejakého učiteľa. A čo potom taký duchovný učiteľ robí? Keď neusmerňuje, nekontroluje, nehovorí, čo je zlé a dobré, čo by mal a nemal robiť? A čo myslel pod guruom po fyzickej stránke, telocvikára alebo fitness trénera? 😀

05:52 – Aha, takže keďže nemá učiteľa, tak sa pomenoval sám, na základe „štúdia“, ktoré vlastne má vycucané z prsta.

05:58 – Moderný swami znamená moderný podvodník. Niekto si môže povedať, že je moderný chirurg a bude vám hovoriť, že vás zoperuje na lavičke v parku a že sa to naučil sám, budete mu veriť? Fyzické telo by ste asi takémuto šarlatánovi nedali do dôvery, prečo sú potom ľudia takí naivní a zveria svoje duchovné životy a vieru niekomu, kto sa sám prehlásil za swamiho? Moderného európskeho swamiho? Keby sa nejaký Nigérijčan prehlásil za moderného afrického slovenského folkloristu, ale namiesto fujary by mal kalašnikov a namiesto dresu by behal nahý? Čo spoločné s realitou by to malo? Plus by sa chválil, že chce byť vzorom a viesť ďalších ľudí?

07:31 – Tak si túto rozpoltenú schizofrenickú úvahu rozoberme trochu, uff. Takže, najskôr hovorí o tom, že katolícki farári nemôžu mať sex, evanjelici môžu mať a vlastne preto môže mať sex aj ten Ind s pochybným pôvodom, ktorého stretol a on vravel, že môže mať sex, ale má to isté pravidlá a obmedzenia (ktoré náš „swami“ tvrdí, že netreba žiadne, takže vidno, že nenasleduje ani toho, kto ho „zasvätil“), no a tieto pravidlá na sex toho Inda spočívajú v tom, že mu musí variť iba jeho žena a že musí vstávať ráno o štvrtej a mantrovať. Wtf? Čo to má akože so sexom spoločné? A potom rozpráva o jedle a varení… Mieša jedno s druhým a tretím… Ale dôležitý bod tohto celého je, že Daniel Máčovský neverí ani filozofii toho, komu veril, že mu dáva titul swami. Čo je potom toto za schízu?

08:50 – Takže potom keď bude jesť jedlo iba od ženy a vstávať skoro, môže mať sex raz do mesiaca za účelom zvieracieho zmyslového pôžitku, čo je v príkrom rozpore s brahmačaryou, teda celibátom… Tu vidno, že ten jeho „zasväcovateľ“ je klasický bežný indický podvodník. Na ilustráciu, Védy dovoľujú mať sex v manželstve, ale len za účelom plodenia detí, ktoré potom rodina bude viesť k duchovnému životu. To sa nepovažuje za zmyslový pôžitok, keďže ten motív nebol egoistický. Ale predstava nejakej „duchovnej“ bytosti, ako to nazval, ktorá si raz mesačne šúcha genitálie o rodidlá svojej samičky, aby pri tom slastne vzdychal a slintal a považovať ešte aj to za „ufff“, veľké odriekanie, tak to potom nie je úroveň nejakého swamiho, ale klasická úroveň go-dása, teda služobníka zmyslov a svojho penisu. V tom treba vidieť zásadný rozdiel. Viac v článku napr. Sex, príčina nekonečného utrpenia alebo 4 regulácie.

09:07 – Vraví, že mu to prišlo „silné“, ale večer sa zas ozvalo jeho ego a povedal si, že „Kto stanovuje tieto podmienky?“ Inými slovami, veď ja som egocentrický jedinec, ktorý si určuje vlastné pravidlá a honím si ego tým, že sa budem volať swami Dayananda z nejakej cudzej tradície, lebo to znie zaujímavo a budem chcieť požívať výhody, ktoré si myslím, že to obnáša, ale nejaké povinnosti? Prosím vás…

09:46 – Takže jeho „argument“ je, že aj keby existovala nejaká personifikácia zvaná Boh, čo spochybňuje, tak tvrdí, že tým, že údajne dovolil rôznym náboženstvám rôzne pravidlá, tak vlastne všetky sú správne? Alebo nie je správne ani jedno? Asi mu nenapadlo, že nie každý, kto o sebe tvrdí, že je duchovný alebo nie každý „duchovný smer“ má niečo s Bohom, musí byť pravda. Znova si pomôžem príkladom s iPhonom. Originál názov je iPhone a je tam napríklad pravidlo, že tam nemôžete nahrávať vlastné aplikácie kvôli bezpečnosti, iba cez ich obchod. Potom ale existuje ďalších 200 rôznych fejkov iPhonu, kde sú rôzne fake operačné systémy, Android alebo čínske a tie dovoľujú už čokoľvek a obsahujú pravdepodobne aj kopu malwaru. Takže jeho argument na základe toho je, že vlastne všetko sú to legitímne iPhony a iPhone teda nemá nejaké vlastné originálne pravidlá, keďže existuje veľa iPhonov s rôznymi pravidlami.

Okrem toho to, čo hovorí Daniel Máčovský o tantre, je úplne jedno, pretože zjavne nemá tušenia, o čom hovorí, čo vlastne aj nepriamo priznal, že sa do toho nevyzná. Tantra vonkoncom nie je o porušovaní celibátu.

09:51 – Haha. Takže, začína vetou „Takže v hinduizme, aj keď nie som hinduista“… 😀 Tak čo je? Používa hinduistický duchovný titul swami Dayananda, spomína tu tantru atď… Čo je vlastne? To by si už mohol ujasniť.

10:06 – On sa smeje ľudom, ktorí ho považujú za hinduistu len preto, že sa oblieka ako hinduista, používa hinduistický titul, slovník, ich mantry, obrady, má hinduistické meno. No tí ľudia by sa skôr mali smiať jemu…

11:22 – Teraz zopakoval svoju za vlasy pritiahnutú teóriu ako som písal vyššie o iPhone. Takže podľa neho to, že rôzni ľudia dávajú rôzne tvrdenia, je dôkaz, že neexistuje jedno správne tvrdenie? Predstavme si, že na jednom poschodí v bytovke sa stretnú susedia a každý povie, že čo je podľa neho najmenšie päťciferné prvočíslo. Samozrejme, o matematike nevedia poriadne nič a budú sa všetci mýliť a „prieť“ a „budú vznikať tlaky“, ako spomenul vo videu. Je toto dôkaz, že také prvočíslo neexistuje alebo že nie je nikto, kto by ho vedel? A preto to je ospravedlnenie pre neho, aby si tiež vycucal riešenie z prsta?

11:30 – Podľa môjho názoru je Daniel Máčovský proste prvotriedny hlupák. Poznám rôznych ľudí aj rôzne pretvárky, ale aby niekto ešte aj točil videá o tom a vysmieval sa hinduizmu, pričom zarábal peniaze na tom, že sa tvári, že robí hinduistické obrady, oblieka sa a celkovo sa štylizuje ako swami Dayananda, tak žiadne iné označenie si taký človek ani nezaslúži. A neberte ma v zlom. Pseudoezoterickí pokrytci radi potom vyťahujú také argumenty ad hominem, že ako môže niekto škaredo rozprávať alebo byť taký negativistický a pritom hovoriť o duchovne.

Veď lepšie je byť podľa nich aj keď podvodník, úplne bez jediného argumentu, ale aspoň sa tváriť múdro, milo a pekne pomaly rozprávať… Ale bohužiaľ, tak to nefunguje. Keď je raz niekto zlodej, tak ho z toho usvedčiť nie je negativistické, je to len pomenovanie vecí pravými slovami a snaha o to, aby neokradol nevinných dôverčivých ľudí. A to je duchovné. Byť ľudom nápomocný. Doktor, ktorý pacientovi do očí povie reálny stav, obmedzenia a nakoniec ho vylieči, to je doktor. Nie ten, kto vás bude klamať sladkými slovami. Takže toľko k tomu, poďme ďalej.

Veľká pretvárka

11:42 – Priznáva sa, že je pretvárka a kam vietor, tam plášť. Keď bude niekto chcieť, aby bol Slovan, bude Slovan, keď černoch, tak černoch. Hlavne nech je zaujímavý, stredobodom pozornosti a ešte z toho kvapnú aj nejaké tie peniažky, však? Akurát by si mohol aj vždy meniť meno, lebo Slovan s vymysleným menom swami Dayananda nie je zrovna slovanské.

11:46 – Nenené kamarát, nie že on ťa má za černocha, ale ty si hovoril o tom, že ty si medzi hinduistami hinduista, medzi Slovanmi prídeš oblečený ako Slovan v bielom, takže ty meníš identity podľa toho, ako sa ti páči, nie že niekto ťa za niečo má a je to v pohode. Miešanie jabĺk s hruškami, ako má vo zvyku. Prvá polka vety je o tom, že on si sám mení kultúrne identity a vieru a obhajuje si to a na konci vety už z toho je, že vlastne len niekto jeho vníma inak a je to jeho „problém“.

11:49 – V prvom rade je človek, to sme si naozaj nevšimli. Človek, ktorý sa vyhlasuje za swamiho a to je jeho meno pre verejnosť. Meno Daniel Máčovský mu zjavne nestačí – alebo tak dobre nepredáva?

11:52 – V druhom rade je podľa jeho slov jogín, aj keď jógu si vymyslel vlastnú, nie tú hinduistickú, lebo tá mu nevyhovuje, tak zas zobral len názov.

11:55 – S tým, že je nič, by sa dalo súhlasiť, lebo reálne keď sa snaží byť všetkým podľa toho, ako mu to nadiktuje jeho ego a neuprataná rozmaznaná myseľ, tak nakoniec je naozaj poriadne nič.

11:58 – Hovorí o sebe, že je všetko, to zas zachádza do klasickej tupej klišé ezoteriky. Tento fenomén rozoberám v článku Čo určite nie je duchovno.

12:11 – Alibisticky hovorí, že má XY mien a jedno z nich, také skoro nepodstatné, je swami Dayananda. Aby ho náhodou niekto nechytil za slovíčka snaží sa to zľahčovať. Veď keby niečo, stále má v občianskom napísané Daniel Máčovský. Faktom ale stále ostáva, že týmto menom sa prezentuje na verejnosti, zarába si na tom a štylizuje sa tak. Nahráva video o tom, ako swami Dayananda vysvetľuje, kto to vlastne je swami Dayananda. Asi by sme ťažko hľadali videá, kde podobne zanietene vysvetľuje, že je človek, Slovan alebo černoch…

12:30 – Ale v prvom rade uškodiť, lebo ako chce niekomu pomôcť v orientácii v niečom objektívnom, čím duchovno a Boh sú, tým, že im nahucká svoje vlastné vymyslené teórie a názory, ktoré mimochodom každú chvíľu mení?

12:37 – Určitý jógový spôsob života, ktorý sa vlastne nedrží jógy ani hinduizmu ani žiadnych pravidiel. Tak o čom to potom je? Nakoniec si jeho filozofiu môžeme zhrnúť na to, že každý si môže robiť to, čo chce a ako to cíti, ale to je materializmus. V podstate keby ste si prečítali satanistickú bibliu od La Veya, jej zhrnutie je veľmi podobné.

13:25 – Zjavne jeho ego nevedelo čo robiť už predtým, akurát toto ho vystrelilo do oveľa väčšej výšky.

13:40 – Lol. Tak nech sa zavrie na psychiatriu, keď to nevie spracovať, nemusí o tom točiť videá. Keď sa tak „hanbí“.

14:05 – Omg, toto je strašný cringe, seriózne je to ešte horšie jak som čakal na začiatku 😀 . Chudáčik náš Daniel Máčovský dostal meno od Inda a nevie, čo s tým, ide sa z toho pokakať, tak veľmi sa hanbí za to, že rovno sa sám pasoval do role gurua, aby sa s tým nejak vyrovnal 😀 !

14:18 – Čo „nasleduj“? Veď hovoril, že on nič nenasleduje a každý má svoju definíciu. On proste dostal meno, niekto na ulici mu povedal, že je swami Dayananda a jemu z toho podľa mňa preplo. Teda, pravdepodobne sa to stalo už skôr, lebo normálny človek sa podľa mňa takto prezentovať nebude.

14:53 – Samozrejme, že ho vylúčili, lebo pokiaľ viem, tak nasledoval predtým iného pseudoswamiho Vishwanandu. Ten je podľa môjho osobného názoru jeden z najväčších podvodníkov v našich končinách. Sám sa vyhlasuje za Boha, ale reálne akurát tak čelí obvineniam zo sexuálneho zneužívania žiakov. Takže je logické, že si nenechá liezť do kapusty. Rovnako náš swami Dayananda rýchlo pochopil, ako sa dá klamaním ľudí a pretvárkou na niečo, čo nie som, zarobiť. Tak si založil vlastnú jednoosobovú sektu, kde ho nasledujú potom rovnaké pretvárky ako on, ktorým ale zatiaľ stačí klamať len seba.

15:38 – Aha, takže zas mu nejaká teta, ktorú ani nepoznal, dala svoju fundovanú ezoterickú radu a on, keďže nevie rozlišovať a jedná ako malé decko, tak to hneď zobral, že aha, tak to bude teda pravda, keď to povedala. A samozrejme, on keď neprechladol v Himalájach, tak už nikdy neprechladne 😀 .

16:43 – Bol na premietaní videá, dostal nádchu, spravili sa mu pupáky, ale nevie, čo to znamená, že čo tým prinesie ľuďom… hahaha. On má také ego, že aj keby sa posral, tak by to bral ako znamenie toho, že je vyvolený ľudí viesť ako Mojžiš.

17:10 – Nie, vôbec nie si niekto, akurát tu 20 minút hovoríš o tom, ako sa z teba stala duchovná bytosť a ideš ľudí viesť, lebo si bol vyvolený random Indom na ulici, ktorý sa tvári ako duchovný – podobne ako miliarda Indov majú doma oltáriky a cinkajú si zvončekmi. A potom profesionálni „brahmani“, ktorí tvrdia, že oni sú tí skutoční a ťahajú peniaze a príspevky, aj od takýchto ľudí ako je náš swami, aby im zahrali na ego a dostali dakšinu – príspevok.

17:25 – A čo teraz? Na Miletičke je obrovské množstvo fejku…a čo? Preto človek nepotrebuje mozog alebo si môže vytvoriť ďalší fake?

17:34 – Pred 20 sekundami hovoril a smial sa, že vonkoncom nechce byť „niekto“ a teraz hovorí, že v Indii chodí v oranžovom ako swami a tam sa vnímajú takí ako duchovné bytosti.

17:40 – Bytosti, ktoré zasvätili svoj život hľadaniu najvyššej pravdy. Znamená čo? Toto už spomínal na začiatku. To, že niekto niečo hľadá, neznamená, že to našiel. A keď to nenašiel, tak by to nemal učiť, nie? Hlavne, keď jeho filozofia je, že každý si môže vymyslieť svoj vlastný výklad a filozofiu. Čo chce teda hľadať? Skôr by mal povedať, že ako si to on rozmyslí, taká bude pravda a nie, že hľadá niečo objektívne. Celé sa to dá zhrnúť do jedinej vety – Daniel Máčovský chce byť veľmi zaujímavý….

17:43 – Hľadaniu Boha? Veď v tomto videu povedal, že Boh je personifikácia a uškŕňal sa pri predstave nejakého Boha či Bohov… On má u prdele nejakého Boha. On si sám myslí, že je Boh.

17:54 – No nehovor, ezoterik jak vyšitý.

18:15 – Čiže keď takýto swami Dayananda ako je on niekam príde, tak to je požehnanie a odobrené zhora 😀 . No ty môj…. Ty máš dosť 😀 .

Nehovorím, že neexistujú skutoční swami, existujú, ale vyzerá to troška inak, Védy ho popisujú úplne inak a je to naozaj svätec, ktorý sa riadi Védami a je na oslobodenej úrovni, realizoval svoj večný vzťah s Bohom, je zbavený karmy atď. A naozaj takéhoto človeka stretnúť či študovať pod jeho vedením je požehnanie, ale nie toto sebestredné indivíduum, ktoré nenasleduje nič, len svoju egoistickú myseľ.

20:05 – Nemá rád duchovné rozhovory v inom jazyku, ale keď mu iný Ind sčista-jasna povedal, že zrazu je vyvolený guru, swami Dayananda, tak s takým duchovným rozhovorom a porozumením zjavne problém nemal a hneď to akceptoval. Čiže znova, kaká si do úst a berie si len to, čo mu vyhovuje.

20:35 – Takže nejaký živý reklamný pútač mu dal lekciu z toho, že indická kultúra vlastne nie je hinduizmus, lebo tam majú aj pár miliónov menšín. Čo nespomenul asi štvrtinu moslimov, ale nikto normálny nebude brať moslimov ako indickú kultúru. Rovnako ako keď príde na Slovensko a niekto sa ho spýta na slovenskú kultúru, tak mu nepovie, že ktorú myslíš? Tú maďarskú alebo rómsku?

21:09 – Aha, takže Daniel Máčovský bol v dvoch veľkomestách pod Himalájami. Čiže asi Hrišikéš, maximálne komerčné „pseudojóga“ mesto a v „nejakej rieke“. No super. Ja som bol v Indii v 40 rôznych mestách počas mojich 7 návštev a môžem povedať, že indická kultúra je len jedna a je to hinduizmus. To, že to má už ďalej od pôvodného učenia a Véd, je iná téma. Stále to je hinduizmus, ktorý tento swami Dayananda zjavne veľmi „nemusí“.

21:30 – A na čo to používa on? Hentí indickí fejkeri aspoň nepľujú na hinduizmus ako on…

21:37 – On sa neholil asi dlhšie ako dva týždne, má cez seba hodenú oranžovú deku a hovorí o tom, ako swami dáva požehnania a aká veľká duchovná bytosť vlastne on je, keď hľadá Pravdu.

22:28 – Pekne to zhrnul a sám seba zaradil, lebo jeden z takých žobrákov je on, ale ešte menej. Oni totiž nemajú častokrát iný spôsob obživy a klamú turistov, ktorí chcú nejaké lacné zasvätenia, chcú sa lacno stať guruami a swamimi tak ako tuná náš moderný slovenský swami Dayananda. A tak im treba.

Ale to, čo robí Daniel Máčovský, je oveľa horšie. On na výber má a snaží sa šíriť nepochopenie toho, čo vlastne reálny swami, yoga, hinduizmus a duchovný život sú. Predstiera a hrá sa na niečo, o čom sám opakovane povedal, že nemá moc tušenia o čo ide. Vlastne si to chce len „vyskúšať“. Ale normálny človek si to vyskúša v pokoji, neprijme hneď najvyšší duchovný titul a nezačne to učiť druhých. Ani za veci s tým spojené brať peniaze.

Takže, ohľadne ďalších takýchto „duchovných“ aktivít ako tento swami Dayananda, si môžete urobiť vlastný obraz, keď ho niekde uvidíte.

Stretnúť ho môžete na rôznych prednáškach, často aj v centre Fredyho Ayisiho alebo na jeho festivale či ďalších rôznych festivaloch, akciách alebo na internete, kde propaguje svoje „kázanie“.

To, že Fredy nemá problém podporovať takúto pofidérnu psuedohinduistickú osobu ako je Daniel Máčovský, je podľa mňa len vizitkou jeho vlastného „pochopenia“ hinduizmu.

 

V nasledujúcom dieli prinášame viac info o sekte, ku ktorej tento „swami Dayananda“ patril predtým. Je to tam ešte závažnejšie, pretože majú veľa členov a na internete sa napríklad dočítate, že „Swami Vishwananda“ bol kriminálne odsúdený, je opakovane obviňovaný zo sexuálneho zneužívania žiakov a podobne. Článok nájdete tu.

Vďaka za pozornosť.

 

P.S.: Update: Keď si Daniel Máčovský prečítal článok, tak ho to zjavne rozrušilo z jeho „samadhi“ a rozpisoval statusy, komentáre a pod. A napísal aj na našu FB stránku, kde som mu odpovedal a len som potvrdil to, že je naozaj mimo. Kto si chce prečítať moje komentáre k jeho odpovedi, nájdete ich v komentoch pod týmto FB príspevkom.

(Otvorte si to na FB a v sekcii komentáre to nájdete).

 

P.S.2.: Pre tých, koho zaujíma skutočne védsky podložená filozofia a nehľadajú len lacné náhrady na svoje ego, odporúčam sériu článkov, ktorú som vydal prednedávnom a začína sa tu:

Teória všetkého, 1. diel – Pracuj, pracuj, pracuj, užívaj si, zomri.

 


Poznámka nižšie, aby nás neskúšali žalovať dotknuté osoby, ktorým potenciálne môže vadiť obsah tohto článku, možno aj z dôvodu snahy utajiť svoje činnosti a legitimitu. Každý nech si však názor spraví sám, máte Google, všetko je na internete.

Informácie a názory vyjadrené v tomto článku sú iba subjektívnymi názormi autora a nemusia nevyhnutne predstavovať fakty ani odrážať názory alebo pohľady akéhokoľvek iného jednotlivca alebo organizácie. Informácie v tomto článku sú založené na verejne dostupných zdrojoch a sú určené len na informačné účely. Autor neschvaľuje ani nepodporuje žiadne názory alebo činy osoby alebo osôb diskutovaných v tomto článku. Autor nezodpovedá za žiadne chyby alebo opomenutia v poskytnutých informáciách a nemôže niesť zodpovednosť za žiadne škody, straty alebo následky, ktoré môžu vyplynúť zo spoliehania sa na tieto informácie. Čitateľom odporúčame, aby si urobili vlastný výskum/prieskum a urobili vlastné rozhodnutia o presnosti a spoľahlivosti informácií uvedených v tomto článku.

 

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

46 komentárov Zanechať komentár
  • Vstupné – dobrovoľné, v doporučenej cenovej úrovni akceptovanej Vami podľa možností od 60 – 90 €. Mala perlička s jeho stránky ? takže dobrovoľne vstupné ale minimálne 60 eur

      • Čítal som si na amrita.sk o nej a to musíš aspoň trochu spracovat ? perla za perlou . Podľa mňa je lepšie informovať o týchto „guru“ čo sú na SR a CZ aby sa ľudia nenachytali .

  • Pozrite sa na pani, ktorá si hovorí Amrita, má uvedených plno certifiátov a je to také dosť pochybné, využila som jej služby (harmonizáciu) a keď som jej napísala, že som sa najskôr cítila zle a pootm som už nič necítila a žiadala som o peniaze, vrátila mi ich, ale dosť obhajovala svoje učenie a nakoniec vinu zvalila na mňa, že som si dovolila ju kritizovať. jej stránka amrita.sk.

    • Vďaka. Takýchto pseudoguruov je plný internet a keby mám rozoberať všetkých, tak do konca života nerobím nič iné. Ja sa budem v týchto článkoch zaoberať skôr takými, ktorí naozaj bijú do očí a bez hanby to šíria medzi ľudí aktívnym spôsobom.

    • Vy neviete, že ak sa rozhodnete na sebe pracovať, postupne sa Vám začnú uvolňovať Vaše vnútorné bolesti? Je treba ich precítiť, spracovať a nechať ísť. Veď toto je úplne normálne! Nečudujte sa, že ste sa cítila zle. Kľufne pokračujte a neľakajte sa svojich vlastných „démonov“ ?

  • Mne osobne sa Daniel pači. Stretnutie s nim bol zážitok. Pre mňa vnáša do duchovna ľahkosť, nadšenie a humor. Žiaden strach a obavy. Davala som mu peniaze, ale za veci ktore som si v jeho obchode dobrovolne kupila.
    Aj taký názor vám píšem. Samozrejme rešpektujem autorove názory a vnímania. Akurát sa mi nepáčia nadávky.

    • Ja rešpektujem tvoj názor. Samozrejme nič to nemení na veci a faktoch. Nadávky sa ti páčiť nemusia, no, sto ľudí, sto chutí.

    • Zuzka, tie veci si ale pravdepodobne kupila trojnasobne drahsie, ako stoja napr. v Indickom obchode v BA. Nehovoriac o tom, ake pribehy okolo nich dokaze Daniel hned potencialnemu zakaznikovi porozpravat, je to obchodnik manipulator 🙂 Hoci mne sa vdaka nemu zacal menit zivot v pozitivnom smere (vyliecila som si napr. astmu)

  • Je to stále o tom istom dokola, človek už nemá ani chuť zapnúť net. Zo všade na nás kričia rôzne články o tom, ako čo treba robiť, nerobiť, atď… Každý má tú svoju pravdu. Tak isto ako ,,pán swami“ aj Vy píšete články o tej svojej ,,pravde“. Niektoré sa mi páčia, iné ani nie. Je to vec pohľadu každého jednotlivca. Osobne si ale myslím, že keby sa každý riadil svojim zdravým ,,sedliackym rozumom“ a nenechal sa manipulovať z každej strany ,,odborníkmi“ na rôzne témy, všetko by bolo tak, ako má byť. Ale žiaľ to tak nie je. Podstatu všetkého má každý v sebe, poväčšine hlboko pod nánosmi dezinformácii. Slepo dôverujeme a nasledujeme iných, pretože nepoznáme sami seba… Ak ste ma nepochopil vopred sa ospravedlňujem, je to len môj názor. Pekný deň všetkým 🙂

    • Ja nepisem nic o svojej pravde, ale citujem Vedy, ktore maju v pisomnej podobe vyse 5000 rokov. Kazdu jednu vec viem odcitovat z hinduistickeho pisma, takze to nie su moje „nazory“, ani moja pravda. A to je prave ten rozdiel, ktory by ste sa mohli pokusit pochopit. Ja vas chapem co pisete, ale nedava to vyznam. Ked ma kazdy pravdu v sebe a neexistuje objektivna pravda, tak potom cely vas komentar je iba vasa pravda, a nema to s realitou nic spolocne. Ale tak to nefunguje. Preto ked niekto nieco tvrdi o hinduizme, mal by vediet to podlozit hinduistickymi textami. Je to take tazke pochopit? Vdaka a tiez pekny den 🙂

  • Ešte malý dodatok k autorovi článku. Vyjadrujem iba svoj názor. To, že napíšete na niekoho že je k““t atď. je čisto Vaša vec. Vzápätí to obhajujete nejakým vysvetlením, čiže sám seba potrebujete obhajovať za to, že niekoho zosmiešnite (a to nezastávam spomenutého pána, nakoľko len z videa mi nie je jeho rozprávanie sympatické) a to je tiež len forma ega, o ktorom vyššie taktiež píšete. Takže nech si každý spraví svoj názor na to, či bude veriť takýmto všelijakým ,,odborníkom“ na pravdu, ktorých je stále viac.

    • Ano, potrebujem to obhajit, aby som rovno zobral lopticku zo smecu tym, ktori nedokazu argumentovat ad rem – cize k veci, ale najdu si nejaku chybu na osobe, ktora je autor clanku a argumentuju ad hominem, snaziac sa tak upriamit pozornost na uplne inu temu. Preto som to tam aj napisal. A otazka nie je, ze mas niecomu slepo verit. Mas ale pouzivat inteligenciu (na to ju mame), a na zaklade nej si vediet porovnat, ci to, co niekto tvrdi je v sulade s ucenim, na ktore sa odvolava. Opakujem, vsetko co som napisal je dokazatelne vo Vedach, nevycucal som si to z prsta. Na druhej strane, veci, ktore on tvrdi v rozhovore, sam priznava, ze si vymyslel. Tak je naozaj taky velky problem comu uverit?

      • Pre mňa je niekedy ťažké vysvetliť písomne ako čo myslím. To je moja chyba, ktorej som si vedomá. Chcela som tým len vyjadriť svoj názor, že už je toho proste veľa z každej strany – niečo o duchovnej stránke, pozitívnom myslení, jedle, životnom štýle,… A to čo som spomenula vyššie bolo myslené tak, že každý má v sebe tú ,,pravdu“ tzn. každý by mal vedieť, čo je pre neho správne, ako má žiť, čo má jesť, čo má rád, atď…Nie počúvať a slepo nasledovať takýchto mudrcov ako pán ,,swami“. Vaše tvrdenia nespochybňujem, iba mám z tých komentárov k určitej konkrétnej osobe pocit, že tam prevyšuje Vaše ego. Inak by ste nemali potrebu zamerať sa na jednu osobu a venovať jej celý článok, ale bolo by to všeobecné. Je to písané už formou výsmechu a urážky a to sa mne osobne nepáči. Je to môj názor, nič viac.

        • Prave preto, ze toho je vela, by clovek mal pouzivat inteligenciu a mat rozhlad. Ako som pisal v clanku, to, ze existuje vela roznych tvrdeni a nazorov, neznamena, ze Pravda neexistuje, alebo ze sa neda objavit. Da, ale nie tak lacno… V clanku som sa zameral na neho, a v dalsich sa zameriam na dalsich, to je pointa tejto serie. Ano, je to vysmech niekomu, kto prekruca a zavadza ludi. Tvoj nazor ale beriem.

          • Také si moc rád čtu vaše články a mívám stejný pocit jako Jana. Něco uvnitř mi říká, že cítím velké ego. Pokud rozvíjíte vlastní moudrost (nejenom čtením Véd), měla by vás v některých výrocích brzdit. (potřeba někoho zesměšňovat, či urážet, jsou myslím hlavními znaky ega, bez ohledu na to, co nebo koho si berete za terč).
            Ještě jsem se chtěl zeptat, co to znamená, že se AKTIVNĚ věnujete hinduismu?
            Děkuji Milan

          • Vdaka. Brzdia. Nehovorim, ze nie som vobec bez ega. Ale co je lepsie, byt trochu na egu a pisat expresivne, ale mat dobry zamer a chranit tak ludi, alebo byt takzvane bez ega, hovorit a tvarit sa falosne pekne, a pritom len sledovat ako ludia padaju do jamy? Aktivne znamena, ze dennodenne venujem ci uz studiu alebo praxi cca. 6 hodin. Staci tak? Btw, nikto vas nenuti citat tento blog. Mne zas pride, ze asi tiez nebudete uplne bez ega, ked pridete k niekomu na blog a mate potrebu kritizovat to, co robi, pretoze vy by ste to robil inak (keby ste to vobec robil).

  • Mnohdy je součástí seberozvoje i pád do jámy 🙂 Sáhnout na horkou plotnu, aby byla hluboce zakořeněna zkušenost, že plotna je horká. Každá životní zkouška má svůj smyl. I toto je v podstatě taková malá zkouška 🙂
    Jinak máte pravdu, nikdo mě nenutí. Ale baví mě to. Rád zkoumám jiné úhly pohledu na věc, chování jiných lidí, jejich i své reakce v různých situacích. V mnohém jste mě donutil, hluboce se zamyslet.
    Přeji hodně štěstí v dalším psaní a seberozvoji.

  • Ahoj,
    Zaujal ma tento clanok. Mohla by som ta kontaktovat na osobny Email? Ak je mozne. Bude ta to mozno zaujimat. Dakujem moc.

  • Mozno nema nic spolocne s Vedickym ucenim a zda sa ze v tom nema celkom jasno ked si sam protireci, ale rozvyja tu cast v sebe, ktoru maju zas problem rozvyjat krisnaci a to vidiet na komunikacii, slovniku a arogancii, zatial co „Swami“ sa snazi byt dobrym clovekom , robit nejake podujatia pre ludi a sirit nejaku tu myslienku „dobra“, lasky, nazvyme to, takze kto ho stretol a bavil sa s nim vie o com pisem aj napriek tej komedii okolo toho co o sebe tvrdi, naopak u krisnakov ( ked uz tak hned zo zaciatku sa pustil autor clanku do porovnavania, (velmi yoginske :D)tak nadviazem na to) je silna logicka cast, preto vedia vsetko logicky odovodnit, pojmami , nazvami, pouckami atd ale ked pride na komunikaciu tak stracaju podu pod nohami a nechavaju sa unasat (cest vynimkam, tie sa zvacsa ale nehlasia k SK Hare Krishna)…bodku nakoniec nam da L.N. Tolstoj : „Človek prestane súdiť blížnych, keď zvíťazí sám nad sebou.“ …Hare Krishna 😀

    • Sčasti súhlasím, ale vysvetlím ti v čom nie. On v tom nemá vôbec jasno, iba plagiuje védske názvoslovie, aby si dodal nejakú predstieranú legitimitu, keďže keby priamo vyšiel s kožou na trh, že si celé svoje „učenie“ vymyslel, a používal by vlastné názvoslovie, vyznel by ako blázon. Takto, keď tie drísty schováva za nejaké Védy a hinduizmus, naivní témy neznalí ľudia mu na to naletia a on vie na to priamo či nepriamo profitovať. Nesúhlasím, keď tvrdíš, že takýto prístup je snaha byť dobrým človekom. Krišňáci sú rôzni a drvivá väčšina sú materialisti ako každý iný, akurát sa snažia, zas, viac či menej nasledovať správnu filozofiu. Tento pseudoswámi ju nenasleduje, nasleduje len vlastné fantasmagórie, takže sa neposunie k Pravde bližšie takýmto spôsobom nikdy, kdežto krišňák sa môže, pretože aspoň uznáva nejaké základné body, vďaka ktorým môže spraviť pokrok. Pseudoswami, ktorý sa sám de facto korunuje za Boha, po vzore svojho bývalého gurua, smeruje úplne opačným smerom.

      Inak neviem kde si prišiel na to, že porovnávanie nie je jogínske, alebo súdenie. Keď nechceš ísť v šľapajách pseudoswamiho, tak teda cituj, kde vo Védach sa niečo podobné píše, inak si rovnako ako on fabrikuješ niečo čo neexistuje. Už keby si si prečítal len Bhagavad Gítu, čo je naozaj ten najzákladnejší základ, tak prídeš na to, že sa priam prikazuje vedieť rozlišovať, porovnávať a aj súdiť. Samozrejme, súdenie záleží od úmyslu. Úmysel tohto článku je, aby sa naivní nevinní ľudia nestali obeťami podvodníka, ktorý sa vyhlasuje za védskeho swamiho. To je všetko.

  • Kriticky pisete o niekom, kto neskryva svoje civilne meno, kdezto v clanku nie je meno autora clanku, na Vasom webe sa neviem dopatrat, kto je za portalom „reinkarnacia.sk“, ani informacie, kto su autori clankov na tomto portali, vobec.

    • Tak si asi zly patrac. A za druhe, nikoho zas netrapi, co vies alebo nevies vypatrat, ani ti nikto nie je povinny nic preukazovat. Casy STB skoncili,
      zijes v nespravnej dobe. Pokial chces ale napisat nieco k veci, nejake ARGUMENTY a nie riesit autora clanku, tak mas kludne moznost. Lenze hlupaci
      sa snazia argumentovat pomocou AD HOMINEM, namiesto AD REM. Vygoogli si co to znamena, tuto radu mas zadarmo pan. Ing. Števánka 😉

      • Argumentovať anonymnemu aroganrnemu kritikovi považujem za stratu času. Prajem pekný deň a veľa spokojných čitateľov. Slnko svieti na každého rovnako.

        • Ty si došiel na môj blog kritizovať na môj blog, a keď ti odpoviem, tak je to zrazu strata čas obhájiť si vlastné drísty? Trošku si kakáš do úst. Nikto ťa nenúti chodiť čítať moje články na môj blog. Takých lúzerov ako ty je plný internet, ale ver mi, že nikoho netrápi tvoj názor tak, ako teba 😀

          • Myslím, že ten názor trápí právě tebe Nrane. Jinak bys tomu člověku prostě neodpovídal. V odpovědi nebylo nic duchovního, pouze hněv a spousta JÁ. Ten hněv, je to velice silný vzorec chování, že? Člověk v první chvíli úplně hoří. Tomu vzorci je třeba porozumět a pak bude opuštěn. Hněv, který jsi cítil a který začínáš cítit znovu právě teď, je jen obranný mechanismus mysli získaný v dětství, který odvádí pozornost od nějakého dalšího pocitu studu, který se skrývá za hněvem. Porozuměj mu, rozvíjej soucit a lásku k sobě a tvůj duchovní rozvoj se značně urychlí. A především budeš v životě více štastný a i tvá práce tě bude více těšit. Tebe i nás ostatní. Jsi moc zajímavá bytost, účelem tohoto není tě kritizovat nebo zraňovat, je to zrcadlo.

          • Praveze si uplne mimo. Ja sa nehnevam, ale odpovedam asertivne. Skus si to vygooglit. Nie su v tom emocie. Kludne bez mihnutia oka mozem aj o tebe povedat, ze pises ako imbecil, a ani pri tom nemihnem
            brvou. Ale inak si to vystihol, lebo pises len sam o sebe. Uvedom si, ze tiez si prisiel na MOJ BLOG, NA MOJ CLANOK a PISES DO MOJEJ DISKUSIE, ze sa ti nepaci ako robim veci a odpovedam, pretoze
            ty by si to robil lepsie, KEBY SI NIECO ROBIL, okrem toho, ze vlezies niekomu do obyvacky a z tebe vlastnych komplexov posudzujes ludi a situacie, a znova bez argumentu a este aj s velmi zlym odhadom.
            Tvoj komplex pravdepodobne prameni zo zivotneho neuspechu a nemas koho poucovat, tak chodis po internete a nasilu sa stavias do role nejakeho lektora ludom, ktori sa o tvoj nazor vobec nepytali 😀
            Dam ti radu, loseri ako ti to vacsinou riesia tak, ze si najdu nejaku submisivnu zenu a spravia si s nou deti a pre nich mozes byt ucitel, tak nejak prirodne – prirodzene, a oni nebudu mat na vyber.
            Ty a kolega Rene mozete byt radi, ze som klikol v admine na SCHVALIT KOMENTAR, len aby som vam vysvetlil ako sa veci maju, namiesto toho HODIT DO KOSA.

            Ale aby som bol uplne uprimny, skor to robim kvoli tomu, ze cakam, ze ked si to precitaju nejake ine osoby, ktore sa viac riadia inteligenciou a zdravym rozumom, ako precitlivelym falosne pozitivnym
            sentimentom, tak mi (kludne aj v duchu) daju za pravdu. Popravde velmi nespolieham, ze by si si to, co pisem zobral k srdcu, lebo uz tvoj zaciatok nasej konverzacie je vyslovene drzy, ked ides poucovat
            cudzieho cloveka a robit mu psychologa, bez toho, aby sa ta niekto nieco pytal, ale ako som vravel, psychologa tym padom potrebujes zjavne ty.

            Ja som vyrovnany minimalne do tej urovne, ze si idem svoje a robim veci najlepsie ako viem, a neleziem druhym ludom na blogy a nekritizujem autorov, pretoze mam dost svojej prace. Ked sa nudis, ako som
            vravel, zariad si rodinu a tam ti tieto pseudohumanisticko-racionalne dristy budu musiet zrat a budes sa skrabkat vecer po bruchum ak si dobry psycholog – aj ked pravdepodobne budes zas mimo 🙂

        • Rene, Rene! Sam si neuviedol nic o sebe, okrem nicku *Rene a toto ides vycitat autorovi, pouzit ako odbocku od temy? Ty si Rene on je Nrayn, to ti nestaci, aby si si podiskutoval? Ak sa chces zastat samozvaneho swamiho, ucin tak na svojom blogu a potes sa z reakcii svojich citatelov. A hlavne tam im mozes urcit svoje pravidla, t.j. ze bez uvedenia celeho mena, adresy a cisla obcianskeho preukazu sa vyjadrovat k osobe podvodnika nemozu. Co si cenzura? Alebo sa vyjadri tu. Ale neprepinaj novu temu. Ta tvoja sa snazi vyzerat asi takto: „Nediskutujme k meritu veci, ale podme sa predovsetkym vzajomne predstavit“ vymenme si vizitky, onalepkujme sa a hovorme az vtedy, ked vieme „kto“ hovori a „kto“ oponuje. Ti preskocilo?
          Aj ked si zatial uplne mimo, nevzdavaj to. Je to tvoja cesta, jedinecna cesta a kracaj ju! Po svojom chodniku. Nehanbi sa, ze je to cesta s názvom „Nálepky“. Každý ňou prešiel, prechádza alebo bude prechádzať. Raz sa aj ty dostanes na krizovatku a budes moct vykrocit po dalsej ceste.
          Vela uspesnych krokov v duchovnom napredovani.

  • Človek „zabludi“ na stránku, očarí ho top prispevkami a zrazu narazí na takýto ? článok.
    Asi tu úplne stačí citovať text z piesne od Suverena
    ,, ak si vyrovnaný a duchom veľký, nemáš potrebu šíriť hejty“.
    … Nenavazat sa do druhých, hled si sveho…. 🙂
    Ale verím, ze sa autor článku za ten cas uz posunul vpred.
    Nech sa darí. 🙂

    • Kazdy ma svoje vzory, ty mas suterena, t.j. motivacne recitujuceho krcmoveho barmana, ja mam zas svoje…
      Ale ked uz teda davas taketo rady, tak sa nimi teda zacni riadit sama a nesir tu v komentoch hejty na moje clanky a nenavazaj sa do mna 😉

      • Neviem sa zbaviť pocitu, že z autora článku ide nepokoj, zlosť, arogantnosť a agresivita. Komentáre ma v tom utvrdili.

        Podľa mna sa “osveta” ak to ma mat taky ucel a nie su za tym ine umysli, da robit aj inak.

        Konkretne pri tomto pripade, nemal sa nazyvat swami sam od seba a nemal si argumentovat veci podla seba a mozno mal hovorit o kriya yoge inak. Myslim si vsak, ze to je jedine cim sa previnil. To ze robi yogu a vypyta si odmenu ? To ze predava na eshope veci ? Co je na tom ? Je len na ludoch ci kupia jeho produkty a sluzby. Myslim ze ho ludia vyhldavaju a citaju nie pretoze ma pred menom titul swami.

        • Kto si robi business na zasterke duchovna je darebak. A darebak si aj ty, ktory ho obhajujes. Co sa tyka nepokoja, zlosti atd. Ja ti to len asertivne hovorim na zaklade symptomov, rovnako ako opisuje aserivne clanok jeho. Jedine nevyrovnane emocie tu mas asi ty, ked penis v komentaroch na cudzom blogu, ktory ta nikto nenuti citat ;-*

  • Nrayn,
    Tvoj článok sa mi veľmi páčil, hlavne preto, že je vidieť, že vieš, o čom hovoríš.
    „Swami“ je blbec, narcis, pomýlenec, exhibicionista a duševne vyšinutý jedinec.
    Na tom, že ho ešte väčší blbci obdivujú, nie je nič zvláštne: blbci obdivujú to, čomu nerozumejú, a čím menej rozumejú, tým viac obdivujú.
    Dňa 19.januára 2021 sa „swami“ bohorovne a bezočivo pretŕčal na novej začínajúcej TV Slovan. Jeden sa za blbca bez hanby musí cítiť trápne, keď ho vidí.

  • Ja súhlasím Nraynom. S niektorými vecami sice nie (ktoré možno nie sú až tak podstatné),napríklad ako odpovedá na jeden z komentárov,citujem; „Praveze si uplne mimo. Ja sa nehnevam, ale odpovedam asertivne. Skus si to vygooglit. Nie su v tom emocie. Kludne bez mihnutia oka mozem aj o tebe povedat, ze pises ako imbecil, a ani pri tom nemihnem
    brvou. “ a ďalej bla bla, (niektoré veci aj v iných jeho odpovediach).. Hovorí že v tom nie sú emócie ale klame ?..lebo rozhodne sú a on to vie tiež,len človek sa nechá uniesť,hlavne keď sa snaží poukázať na skutočnosti ( na pravdivé skutočnosti) lebo to, čo je v jeho vnútri,ho ženie rozprávať ak vidí že sa páchajú neprávosti na ľuďoch, a niekto ešte začne znevažovať jeho úsudok. A ďalej..?, človek sa niekedy dokáže tiež rýchlo stratiť v záplave emócii, ani si neuvedomí a hneď vypláva z vôd asertivity…alebo možno sa nachádza ako tak dajme tomu teda? že ešte v nej, ale už sa začína pohupovať cez..kde už nie je miesto pre asertivitu? Ale podľa môjho názoru je veľa pravdy v jeho článku v ktorom sa snažil poukázať na skutočnosti ohľadne osoby daného pána Daniela Mačovského. Pekne a roztomilo sa snažil rozobrať jeden z jeho videozáznamov v podstate minútu po minúte. Podľa mňa tomu pánovi ide v prvom rade o biznis no a potom niekde v neposlednom rade je tu niekde dobro ľudí,kde sa predovšetkým snaží zo svojho presvedčenia pomáhať iným.Ale inak,videl som ho rozprávať aj na inom videozázname kde bol pozvaný ako hosť..a tam si tiež v niektorých veciach protirečil,celkom zásadných ohľadne svojho prezentovania nastavenia svojej mysle.

    • Vdaka za komentar. Mas pravdu, ze asi to nie je vzdy len cisto asertivne, ale nejake emocie tam su – konieckoncov nie som robot. A to ani nie je cielom. Ked si popozeras viac clankov na blogu (alebo aj inde) vysvetleni k tejot filozofii, tak je to tak, ze emocie nie su zle, ani tuzby, ani myslenie. Ide o to, co je konecny motiv, ci je to nieco v sulade s tym co chce Krisna, alebo nie. Ak ano, je to dharma. Ak nie, je to adharma. Takze dokonca aj hnev sa da pouzit v sluzbe Krisnovi a je tym padom transcendentalny. A napr. niekedy to je aj povinnost zastat si Pravdu. Samozrejme, zalezi kto ma ake hmotne podmienenie a aky temperament a vztah k Pravde. Sudrom je to jedno, vaisjovia sleduju len zisk, a potom ksatrijovia sa vyslovene za Pravdu biju (aj fyzicky), a brahmani su stelesnenie Pravdy. To len taka mala vskuvka filozoficka… Nasilie ako take tiez moze byt duchovne. O tom je cela Bhagavad Gita…Ked niekto hejtuje nasilie, tak by mal dat vypoved aj svojmu imunitnemu systemu, a nechodit ani k zubarovi ci chirurgovi….

      Inak, planujem napisat viac clankov do tejto serie o pseudoduchovnych, ale bohuzial nemam cas, hadam sa to zmeni…Su tu este ovela horsie exemplare, len je zlozite to napisat filozoficky, a nie len takto rozoberat vetu po vete – toto bolo easy. Tu som nemusel dokazovat, ze nema pravdu, len zhrnut jeho vlastne priznania, ze nema pravdu 🙂 A ako to on mysli je jedno. Ked niekto si robi biznis z duchovna, je darebak cislo jedna.

  • Daniel je fain, ale taký Béla Kiss 😀 bretarián, ktorý sa naje mäsa pred hladovkou a potom sa hrá na bretariána….. a reči ako sú ženy z neho hotové … tak to je gol.

    • No asi tak 😀 Alebo ako ten slovensky „breatharian“ najznamejsi, ktory si chodi davat tajne pizzu do Ceska… 😀

  • Tento pán “ swabi „, nebo jak se pojmenoval, myslí pouze sám na sebe. Dělal toho hodně, ale nebyl v ničem úspěšný. Jediné co má je veliké nenaplnené ego. Charisma mu nelze upřít – něco jako kurva u tyče – vždycky zaujme. Danečku : kolik penízků potřebuješ, aby jsi si konečně sám sebe začal vážit ?

  • Dobrý deň, kto určuje, kto je swami? Lebo ako vyplýva zo skúseností, autority, ktoré eventuálne by to mali určovať, nie sú tí, za koho sa vydávajú. Všetko prejavené na tomto svete sa dá spochybniť, komu teda veriť? Alebo čomu?

    • Zdravim, logicky – je to vedsky termin, takze Vedy. Jednoduchsie to byt uz nemoze. Precitajte si vedske texty, napr. Bhagavad gitu, Srimad Bhagavatam a pod. a potom budete vediet viac o vedskych terminoch.
      Online verzia je napr. na http://www.vedabase.io. Je tam aj ceska verzia (v slovenskej je len zopar knih).

  • Dayananda znamená v překladu „když se zastavíš“. Možná mu nějaký swámí v Indii chtěl říct, že když se konečně zastaví, bude mít šanci stát se swámím. Pán si to asi nepřeložil. Jojooo, blbost kvete v každém věku. No, ale zase kdyby tím neškodil, tak to má na něj i tak možná pozitivní vliv. 😀

Mohlo by vás zaujímať

Vishwananda
22.august 2021 Boh či zvrhlík? Vishwananda a jeho Bhakti marga, Om chanting a Atma kriya yoga

V tomto článku nájdete preklad verejne dostupného článku z blogu na platforme Medium, ktorého originál nájdete...

ČÍTAŤ VIAC
10.máj 2019 Čo určite nie je "duchovno" (Teória všetkého, 3. časť)

Som duchovný? Čo si dnes ľudia predstavujú pod pojmom „som duchovný?“ Je to len akási nálepka, vďaka...

ČÍTAŤ VIAC
6.február 2021 Ájurvédsky guru, ktorý rád píše ženám

Update 9.12.2021.   Po opakovanom zverejnení informácií o tom, čo Tribhanga robí, nastal u neho zlom,...

ČÍTAŤ VIAC

Pin It on Pinterest

Zdieľaj článok priateľom