fbpx

Pravidelná meditácia je prospešnejšia ako dovolenka

Ako sa meditácia a jóga stali bežne známe a rozsiahlejšie študované, rastúce dôkazy svedčia o viacerých psychologických a fyzických výhodách týchto cvičení pozornosti. Systematické prehľady a meta-analýzy skúmané stovkami výskumných štúdií naznačujú, že terapie založené na pozornosti pomáhajú znižovať úzkosť, depresiu, stres a bolesť. Pomáhajú zlepšovať všeobecné zdravie, duševné zdravie a kvalitu života. Zdá sa, že tieto praktiky tiež znižujú zápaly a zvyšujú imunitné reakcie.

 

Hovoríte dovolenka, ja vravím meditácia

Niekoľko uskutočnených štúdií naznačuje, že dovolenka má za následok skutočné, aj keď dočasné pozitívne účinky na zdravie a pohodu. Jedna takáto štúdia bola vykonaná v rezorte v Južnej Kalifornii s 91 dobrovoľníčkami, ktoré nemali žiadne závažné zdravotné problémy. Neboli tehotné, neužívali hormóny ani antidepresíva. Terapia pozornosti bola zavedená prostredníctvom meditácie a cvičenia jógy pozostávajúc z 12 hodín meditácie, deviatich hodín jogy a sebareflexných cvičení behom týždňa. Účastníci boli rozdelení do troch skupín po približne 30 v každej. Skúsení meditujúci, ženy, ktoré nikdy nemeditovali a skupina, ktorá jednoducho „išla na dovolenku“.

30 „účastníkov dovolenky“ počúvalo zdravotné prednášky a potom robili zábavné outdoorové aktivity každý týždeň. Nakoniec všetky tri skupiny (dovolenkári, nováčikovia a pravidelní meditujúci) vykazovali štatisticky významné zlepšenia v hodnotách stresu a depresie, ktoré boli namerané pomocou dobre zavedených a bežne používaných dotazníkov.

Ak sa tu zastavíme, zdá sa, že dovolenka je rovnako dobrá ako cvičenie na zvýšenie stresu a náladu. Ale čo je naozaj pozoruhodné, je výsledok o 10 mesiacov neskôr. Pravidelní meditujúci stále vykazovali výrazné zlepšenia v týchto výsledkoch, noví meditujúci ešte viac, avšak, dovolenkári boli späť v pôvodnom stave.

Výskumníci zabezpečili, že všetky tri skupiny mali rovnaký priemerný vek, úroveň vzdelania, stav zamestnanosti a index telesnej hmotnosti. Toto zistenie je v súlade s predchádzajúcim výskumom, ktorý dokazuje, že dovolenka má priaznivé, ale veľmi dočasné účinky a že pozornostné (meditačné) terapie majú omnoho priaznivejšie účinky.

 

A čo dlhodobé fyzické prínosy meditácie?

Títo výskumníci tiež odobrali vzorky krvi tesne pred a po týždňovom štúdiu. Všetky tri skupiny vykazovali významné pozitívne zmeny v ukazovateľoch imunitných funkcií. Pravidelní meditujúci však vykazovali aj ďalšie, zaujímavejšie zmeny. Autor štúdie Eric Schadt, Ph.D., riaditeľ Icahnovho inštitútu na Hore Sinai, ponúkol túto interpretáciu údajov:

„Pravidelní meditujúci vykazovali na molekulárnej úrovni rovnaké typy „zlepšení “ako ostatní, ale okrem toho vykazovali aj zmeny, ktoré boli tiež spojené s niektorými procesmi starnutia / ochorenia, ktoré tiež priaznivo korelovali s bioukazovateľmi starnutia. Myslím si, že existuje nejaký náznak zlepšenia zdravia starnutia, takže dúfajme, že motivuje k ďalšiemu štúdiu v tomto smere. “

Pokračoval vysvetlením, že ďalšie faktory, ktoré idú často ruka v ruke s meditáciou (napríklad cvičenie, strava, dokonca aj vystavenie vplyvu kadidla či vonnej tyčinky) by mohli napomôcť vysvetliť tieto zlepšenia. „Takže očakávame, že budúce štúdiá to vysvetlia ešte podrobnejšie.”

Štúdia o dovolenke bola pomerne malá a zahŕňala len ženy. Autori poukazujú na to, že v tejto oblasti je potrebný ďalší výskum. Dôkazom je však dôkaz, že cvičenie pozornosti môže viesť k dlhodobým pozitívnym psychologickým efektom. A najmä pre ľudí, pre ktorých sú tieto skúsenosti nové. Okrem toho môže meditácia a jóga posilniť imunitu a zdá sa, že pravidelná prax podporuje komplexnejšie genetické účinky súvisiace so zdravším starnutím.

Jóga však neznamená len fyzické cvičenie alebo nejakú gymnastiku, ale zachádza oveľa ďalej, čo popisujú pradávne indické Védy. Rovnako meditácia má rôzne formy a úrovne a je pomocou nej možné zmeniť svoj život od základov.

Viac sa dočítate v našej šikovnej príručke, kde sú tieto princípy védskej jógy a meditácie pekne zhrnuté aj pre začiatočníkov:

Príručka – Ako nájsť skutočné šťastie

0 Komentárov Zanechať komentár →

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.