Vjána

Pránu delíme podľa jej desiatich hlavných funkcií na:

päť prán: prána, apána, vjána, udána , samána ;
päť upaprán: nága, kúrma, dévadatta, krikara, dhanaňdžaja.

Vjána prána preteká nervovými dráhami, pôsobí v celom tele a ovplyvňuje predovšetkým nádí. Nedostatok vjána prány sa prejavuje poruchami krvného obehu, nervovými poruchami alebo aj nervovým zrútením.

Vjána prána sa aktivizuje a posilňuje pomocou kumbhaky (zadržiavaním dychu). Pri prirodzenom, uvoľnenom dýchaní dochádza po každom nádychu aj výdychu celkom spontánne k zadržaniu dychu na jednu či dve sekundy. Pri pránájáme sa dychové zádrže vykonávajú vedome a na dlhšiu dobu. Keď zadržíme dych, hromadí sa v tele energia a vznikajúcim tlakom sa rozpúšťajú energetické bloky. Kumbhaka stimuluje nervový systém. Každý, kto vykonáva kumbhaku v kombinácií s mahá bandhou, pozná ten príjemný pocit, ktorý sa po cvičení dostaví. Človek je zaplavený blahodárnym kľudom a potom je meditácia oveľa jednoduchšia. Na tom má zásluhu vjána prána, ktorá preteká celým telom vo väčšom množstve.

Je veľmi užitočné vykonávať nasledujúce dychové cvičenia niekoľkokrát denne:

1x hlboko nadýchneme a vydýchneme,

znovu se nadýchneme a zadržíme dych, tak jak je to možné bez prílišnej námahy (počítať do 20, 30, atd.),

vydýchneme a znovu na chvíľu zadržíme dych.

Cvičenie opakujeme 4–5x.
Blahodarný účinok tohoto jednoduchého dychového cvičenia sa veľmi rýchle prejaví a naše nervy nám za to budú vďačné.

0 Komentárov Pripojiť sa ku konverzácii →


Pridaj komentár

91119