fbpx

Teória všetkého: 10. diel – Dosiahnutie dokonalosti

Toto je posledný z desiatich článkov, ktoré vysvetľujú „Všetko“. Ako sa postupne náročnosť tém zvyšovala, tak práve tento článok bude najšpecifickejší a pre jeho správne pochopenie odporúčam prečítať si všetky predošlé časti. V opačnom prípade vám to príliš veľa asi nedá, a budete mať akurát tak viac otázok ako odpovedí.

Poďme ale priamo k veci. V predošlom článku o yoge som vysvetlil, čo je skutočná yoga a čo je jej cieľom, a to znovuobnoviť večný vzťah duše s Najvyšším Celkom – Bohom. Vedľajším efektom je spálenie všetkej nahromadenej karmy, realizácia vlastnej duchovnej totožnosti oddelenej od hmotného tela a odstránenie všetkých hmotných túžob, čo má všetko za dôsledok prerušenie kolobehu rodenia a umierania, teda reinkarnácie.

Vysvetlili sme si, že to, čo na západe poznáme pod označením yoga je iba základný stupeň, ktorý pripomína telocvik na základnej škole. Cieľom je ale vyštudovať vysokú školu a zvládnuť potrebnú prax. Toto je zároveň odpoveď pre všetkých tzv. jogínov na Slovensku, ktorí tvrdia, že robia jógu, – nie, nerobia. Robia gymnastiku, a aj to s otáznymi výsledkami. Cieľom yogy je teda postupné povýšenie sa na duchovnú úroveň, ale táto fyzická yoga nie je na to v dnešnom materialistickom veku vhodná, a doslova to ani nie je možné.

V rôznych vekoch sa cesta duchovnej sebarealizácie vykonávala rôznymi spôsobmi, čo sa vo Védach označuje ako yuga-dharma. Poďme si ale najskôr niečo povedať o yugách.

 

4 yugy

Hmotné stvorenie je večné – aj keď je cyklicky tvorené a ničené. Hmotná energia je raz prejavená a potom neprejavená a takto sa to cyklicky strieda. Existujú časové obdobia – Brahmove dni, kedy je hmota prejavená a Brahmove noci – kedy je neprejavená a na tento čas splynie s transcendentálnym telom Mahá-Višnua (z ktorého aj pochádza) – Následne je zasa prejavená, a takto je stále dokola tvorená a ničená. V tomto význame je hmota večná.

Brahmov deň sa nazýva kalpa, a tú tvorí 1000 mahā-yug. 

 

V jednej mahá-juge sú 4 veky:

  • Satya-yuga (trvá 1 728 000 rokov), v telách sa žije 100 000 rokov. Sú pre ňu charakteristické počestnosť, múdrosť a náboženstvo. Neresti a nevedomosť v tejto dobe prakticky nejestvujú. Realizáciu Boha možno dosiahnuť meditáciou (v sede-meditatívna yoga = aśtanga-yoga = 8 stupňová, ktorej 7. časť je dhyāna (meditácia) a 8. vrcholný stupeň = samādhī – vnútorný transcendentálny tranz plnej spokojnosti a realizácia Najvyššej Božskej Osoby)
  • Treta (trvá 1 296 000 rokov), v telách sa žije 10 000 rokov. Začínajú sa objavovať náznaky nepriaznivých karmických činov. Sebarealizáciu možno dosiahnuť vykonávaním nákladných obetí (yajña) s cieľom obetovať všetky činy Bohu.
  • Dvápara (trvá 864 000 rokov), v telách sa žije 1000 rokov. Ešte viac sa znižuje počestnosť a náboženstvo a začína výrazná degradácia spoločnosti. Sebarealizáciu možno dosiahnuť uctievaním prejavenej podoby Boha v chráme (pūjā).
  • Kali (trvá 432 000 rokov), v telách sa žije cca. 100 rokov. Začala pred vyše päťtisíc rokmi, prináša so sebou silný materializmus, ateizmus, hádky a nevedomosť. V Kali-yuge dosahuje zlá karma postupne až takú mieru, že na jej konci zostúpi Najvyšší Pán ako Kalki avatar a zničí celú civilizáciu, aby tak započal novú Satya-yugu. Potom začína nový vývojový cyklus odznova. Sebarealizáciu možno dosiahnuť len pomocou bhakti-yogy a konkrétne mantra-meditáciou (mahā-mantra sańkīrtana-yajña)

 

V každom ďalšom veku sa teda všetko zmenšovalo a redukovalo. Veľkosť Zeme, veľkosti ľudí, počet obyvateľov, veľkosť stromov, zvierat, dĺžka života, sila, pamäť, viera v Boha. Teda aj zbožnosť sa v každom veku o 1/4 postupne vytrácala.

Védy popisujú, že v Kali-yuge – v poslednom železnom veku hádok sa 8 hlavných vlastností bude redukovať až k nule:

1. dharmaḥ — náboženské zásady (zbožnosť)

2. satyam — pravdovravnosť

3. śaucam — čistota

4. kṣamā — schopnosť odpúšťať

5. dayā — milostivosť

6. āyuḥ — dĺžka života

7. balam — telesná sila

8. smṛtiḥ — pamäť

 

Tu sa dostávame konečne k procesu, ktorý je určený na sebarealizáciu pre nás obyvateľov Kali-yugy.

 

Bhakti-yoga

 

 

Yuga-dharma

V predošlých vekoch boli obyvatelia Zeme naozaj kvalifikovaní mnohými spôsobmi. Dokázali dokonale ovládnuť svoju myseľ pomocou sedových pozícií a ovládania dychu, vykonávať zložité védske (magické) obrady a uctievania. Pre „moderného“ človeka Kali-yugy je však ovládanie mysle veľmi ťažké. A ako chceme byť sebarealizovaní, keď nedokážeme byť ani pokojní a sebaovládnutí?

Práve z tohto dôvodu je pre tento najpoklesnutejší vek určená mantra-meditácia. Táto starobylá jógová metóda pripomína mystickú modlitbu. Sústredením sa na zvuk mantry môžeme zastaviť neustály tok myšlienok a zároveň robiť skutočný duchovný pokrok.

Mantra — transcendentálna zvuková vibrácia, ktorá očisťuje a oslobodzuje myseľ od materiálneho znečistenia a tak automaticky očisťuje aj naše vedomie (ktoré sa šíri celým telom pretože je prejavom duše, nás samotných). Samotný sanskritský výraz: mantra je zložený z dvoch slov: manas (myseľ) a trāyate (chrániť pred niečím; alebo oslobodiť).

Na rozdiel od ostatných nižších foriem yogy, ide Bhakti-yogín priamo k veci a snaží sa obnoviť vzťah s Bohom tým, že medituje na Jeho podobu a snaží sa Mu slúžiť pod vedením pravého duchovného učiteľa.

„Po mnohých narodeniach a smrtiach sa človek, ktorý je v pravde obdarený poznaním, odovzdá Mne, vediac, že Ja som príčinou všetkých príčin a všetkého, čo jestvuje. Taká duša je veľmi vzácna.“ Bhagavad-Gíta 7.19

S jeho pomocou potom vykonáva nasledovné činnosti dharmy, kam patrí 9 autorizovaných spôsobov:

„Naslouchání a zpívání o transcendentálním svatém jménu, podobě, vlastnostech a zábavách Pána Viṣṇua, jakož i o všem, co k Němu patří, vzpomínání na ně, sloužení Pánovým lotosovým nohám, uctívání Pána šestnácti předměty, modlení se k Němu, jednání v roli Jeho služebníka, považování Pána za svého nejlepšího přítele a odevzdání všeho Jemu (neboli sloužení tělem, myslí a slovy)—těchto devět procesů je uznáváno za čistou oddanou službu. Ten, kdo zasvětil svůj život službě Kṛṣṇovi těmito devíti metodami, je nejučenější ze všech, neboť si osvojil úplné poznání.“ Śrímad Bhagavatam 7.5.23-24

Z týchto činností k dosiahnutiu duchovnej dokonalosti stačí praktizovať čo i len jednu z nich, ale správnym kvalifikovaným spôsobom. Z nich Védy konkrétne pre Kali-yugu uvádzajú prvé dva spôsoby vykonávania bhakti-yogy (láskyplnej oddanej služby Najvyššej Božskej Osobe). Načúvanie – śravaṇaṁ a ospevovanie – kīrtanaṁ (mantra-yoga).

Medzi načúvanie patrí samotné štúdium Véd, konkrétne Bhagavad-Gíty a Śrímad Bhagavatamu. Nejde však len o nejakú suchú teóriu, ale Védy popisujú, že samotné združovanie sa s týmito posvätnými duchovnými textami je očisťujúce a obnovuje náš zabudnutý vzťah s Bohom. Okrem toho, že adept yogy získa pokročilé znalosti o objekte štúdia a samotnom Krišnovi, vyvinie týmto načúvaním prirodzenú pripútanosť k praxi duchovného života. Je prirodzené, že keď sa chceme kvalifikovať na vzťah s Bohom, mali by sme o Ňom a Jeho činnostiach chcieť vedieť čo najviac, aby tento vzťah nebol len na mentálnej alebo sentimentálnej úrovni. Napríklad, keď sme do niekoho tu na Zemi zamilovaný, prirodzene chceme o ňom vedieť čo najviac a hlavne, čo ho teší. Keby niekto svojej novej priateľke priniesol na narodeniny zabalenú X-box hru, asi by z toho pochopila, že váš záujem nie je príliš úprimný a osobný. A rovnako to je aj s Bohom, ktorý je osoba a chce s nami vzťah reciprokovať. Čím sme úprimnejší, tým nám On viac na duchovnej ceste pomáha.

„Tým, ktorý sú Mi neustále oddaní a s láskou Ma uctievajú, dávam poznanie, s pomocou ktorého ku Mne dospejú.“ Bhagavad-Gíta 10.10

„Každého odmeňujem podľa toho, ako sa Mi odovzdáva. Ó, syn Pṛthy, všetci v každom ohľade kráčajú Mojou cestou.“ Bhagavad-Gíta 4.11

Ospevovanie. Keď niekoho milujeme, preukazujeme to tým, že na neho neustále myslíme a hovoríme o ňom. Okupuje našu myseľ takmer nepretržite. A do tohto štádia by sme sa mali dostať aj s Bohom. Esenciálnou praxou bhakti-yogy je teda mantra-yoga alebo inak mantra-meditácia, kde sústredíme svoju myseľ na Krišnu.

 

Mahá-mantra

Ktorú mantru si ale vybrať? Védy poznajú mnoho mantier, ale špecificky spomínajú Mahá-mantru, ktorú opisujú ako „Veľkú mantru oslobodenia“. Je natoľko účinná, že zahŕňa všetky ostatné mantry. Môže byť opakovaná v mysli alebo nahlas, osamote či spoločne. Na jej praktizovanie sa nevzťahujú žiadne prísne pravidlá.

Mahá-mantra je popisovaná ako prostriedok, ktorý dokáže postupne očistiť naše hmotou znečistené vedomie. Práve to vedomie, vďaka ktorému sme zabudli na náš večný vzťah s Bohom ako Jeho nedieľnych čiastočiek.

Mahā-mantra — Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare / Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare — znamená veľký oslobodzujúci spev, ktorý je v dnešnom veku Kali určeným autorizovaným spôsobom pre duchovnú sebarealizáciu; je to sańkīrtana-yajña  – teda najvyššia obeť konaná spôsobom spievania svätých mien Boha (buď polohlasné odriekanie = džapa; nahlas = kírtan; alebo viacerí spoločne nahlas = sankírtan).

Táto informácia sa dá jednoducho podložiť v samotných záveroch Véd, preto uvediem aspoň niekoľko veršov, ktoré to dokazujú:

„Táto mantra pozostávajúca zo šestnástich mien a tridsaťdva slabík je Mahá-mantra pre vek Kali, ktorou môžu byť všetky bytosti oslobodené. Nikto by nemal nikdy zanechať spievanie tejto Mahá-mantry a dať sa na inú cestu tzv. očistných procesov, ktoré praktizujú materialisti, alebo sa dať na spievanie iných metrických kompozícií mena Krišnu, ktoré sú proti čistým záverom písiem, alebo sú naplnené rásabhásou. O tejto božsky duchovnej Mahá-mantre, ktorá oslobodzuje osobu z materiálnej existencie povedal Pán Brahma, pôvodný guru – “Kali-santararadi srutite” – „Písma vyhlásili túto mantru za najlepší spôsob oslobodenia vo veku Kali.“ Vypočujúc si toto od Brahmu, synovia a nasledovníci Brahmu, počnúc Náradom, tí všetci prijali Haré Krišna Mahá-mantru a meditujúc nad ňou dosiahli dokonalosť.“ Ananta-samhita – časť Nárada Pančarátry.

„Můj milý králi, i když je Kali-yuga oceánem chyb, má přesto jednu dobrou vlastnost: pouhým zpíváním Hare Kṛṣṇa mahā-mantry lze dosáhnout osvobození z pout hmoty a odejít do transcendentálního království.“ Śrímad Bhagavatam 12.3.51

„Výsledku, kterého bylo v Satya-yuze možno dosáhnout meditací o Viṣṇuovi, v Tretā-yuze provádĕním obĕtí a ve Dvāpara-yuze sloužením lotosovým nohám Pána, lze v Kali-yuze dosáhnout pouhým zpíváním Hare Kṛṣṇa mahā-mantry.“ Śrímad Bhagavatam 12.3.52

„Meditácie, obete, a chrámové uctievanie nemajú v tomto veku Kali zmysel. Ale jednoduchým spievaním Svätého mena Krišny – Hare Krišna, Hare Krišna, Krišna Krišna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare – je možné dosiahnuť sebarealizáciu.“ Višnu Purána 6.2.17

„V Dvápara-yuge bolo možné uspokojiť Krišnu alebo Višnua jedine okázalým uctievaním podľa systému pánčarátriky, ale vo veku Kali možno uspokojiť a uctievať Najvyššiu Božskú Osobu Hariho jednoducho spievaním svätého mena.“ Nárayana-samhita

„Medzi veľkými mudrcami som Bhṛgu, medzi vibráciami som transcendentálne oṁ. Z obetí som spievanie svätých mien (japa) a z nehybných vecí som Himālaye.“ Bhagavad-Gíta 10.25

„V tomto veku hádok a pokrytectva je jediným prostriedkom na oslobodenie spievania Svätého mena Pána. Nie je inej cesty. Nie je inej cesty. Nie je inej cesty.“ Brhanáradiya Purána 38.126

„Všetky védske obrady, mantry a vedomosti sú zhrnuté do ôsmich slov – Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare.“ Nárada – Pancarátra

„Keď preskúmame celú védsku literatúru, nikto nemôže nájsť dokonalejšiu metódu náboženstva pre tento vek ako je spievanie Haré Krišna.“ Kali-santarana Upanišáda

„Podstata všetkého védskeho poznania, ktoré zahŕňa tri druhy védskych činností (karma-kāṇḍa, jñāna-kāṇḍa a upāsanā-kāṇḍa), chandy alebo védske hymny a metódy pre uspokojenie polobohov, je obsiahnutá v ôsmych slabikách Haré Krišna, Haré Krišna. To je jadro celej Védanty. Spievanie svätého mena je jediný spôsob, ako prekonať oceán nevedomosti.“ Nárada-pančarátra

„Haré Krišna Haré Krišna Krišna Krišna Haré Haré, Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré – týchto šestnásť mien zložených z tridsiatich-dvoch slabík je jediným prostriedkom, ako zmariť zhubné účinky Kali-yugy. Z celých Véd je zrejmé, že pre prekročenie oceánu nevedomosti nie je iná možnosť než spievanie svätého mena.“ Kali-santarana Upanišáda z Krišna Yajur Védy

Tento spôsob dosiahnutia duchovnej dokonalosti vám môže pripadať príliš jednoduchý, vzhľadom na celú védsku filozofiu a jej rôzne detaily. Zdanie ale klame. Ani taký jednoduchý proces, v porovnaní s predošlými procesmi v predchádzajúcich vekoch nie je pre bežného materialistu prechádzka ružovou záhradou. Môžete si to sami vyskúšať. V prvom rade, sústrediť sa na zvuk Mahá-mantry a snažiť sa nemyslieť na nič iné, môže byť ťažšie ako si vie väčšina ľudí predstaviť. V skutku, myseľ je tak silná, že vám bude podsúvať rozličné materiálne témy, nápady, spomienky, či plány na budúcnosť. Vydržať sústrediť sa čo i len jednu minútu môže byť naozaj veľký problém. Čo potom povedať o pravidelnom a sústredenom recitovaní či spievaní Mahá-mantry?

Bez sústredenia a „bytí v prítomnosti“ je efekt mantra-meditácie oveľa slabší, aj keď nie úplne zanedbateľný. Je preto potrebná pravideľnosť, stálosť a tréning – tak ako so všetkým. Okrem toho je tu však ešte jeden faktor, ktorý rozhoduje o tom, či to bude fungovať, a ten sa už tak „jednoducho“ mechanicky znásilniť nedá, aj keby sme chceli, a tým je úprimnosť.

Úprimnosť znamená, že počas volania Krišnu pomocou tejto mantry sa Mu v princípe prihovárame a oslovujeme Jeho – Krišna, Jeho energiu Rádha a Jeho podobu, ktorá dáva duši šťastie – Ráma. Inými slovami, táto mantra je modlitba, aby nás znova zamestnal v Jeho službe. Keďže ale Boh nie je naivný, dobre vie aké sú naše zámery, a na základe toho nám odpovedá. Pre tých, ktorí Ho chcú úprimne a bez akýchkoľvek hmotných motívov potešiť a naozaj meditujú s vedomím „Krišna, dasoham“ – Krišna, som tvoj služobník, tým udeľuje postupne naozaj svoju priazeň a oslobodzuje ich deň za dňom, týždeň za týždňom a mesiac za mesiacom od hmotných túžob, ktoré je inak nemožné prekonať. Dáva im zároveň chuť načúvať a ospevovať Ho čím ďalej viac, a inteligenciu, aby dokázali hlbšie rozumieť Jeho inštrukciám vo Védach a tak k Nemu postupne dospieť.

Na druhej strane, tí, ktorí mantrujú, alebo robia iné činnosti s postrannými motívmi, reaguje podobne, a dáva im to, o čo ho žiadajú. Na ich smolu, sami sa tak ukracujú o to jediné, čo ich môže skutočne raz a navždy spasiť, a namiesto toho od Neho dostávajú vlastne omrvinky v podobe dobrej karmy, t.j. hmotného bohatstva, slávy, moci, krásy a pod. Aj keď aj oni robia istý pokrok, ten je nesmierne pomalý, a pritom sa ešte viac zaplietajú do spletitej siete karmy a hmotného života. Väčšinou, keď sa im nejaké hmotné priania splnia, zabudnú na Krišnu alebo pokusy o duchovný život a snažia sa užívať si hmotný pôžitok. Ten skôr či neskôr ale vždy skončí a ostanú takmer tam, kde boli na začiatku.

Stále je ale podľa slov samotného Krišnu inteligentnejšie žiadať práve Jeho, aj keď len o hmotné požehnania, ako to skúšať obkľukou cez rôzne védske rituály, uctievanie polobohov a podobne. Konieconcov, On vie aj tak vždy o všetkom a nepriamo všetko schvaľuje. Keď sa teda ale niekto obracia na Neho aj takto, hoc neúprimne, je to aspoň známka istej triezvosti a videnia reality takej aká je. Pokiaľ má takýto adept túžby zmiešané, chcel by byť aj služobníkom Krišnu, a zároveň si ešte aj materiálne užívať, Krišna to zariadi väčšinou tak, že takémuto jogínovi splní aj materiálne sny, ale takým spôsobom, aby vždy popri nich získal aj lekcie, ktoré ho naučia, že materiálne výsledky so sebou prinášajú utrpenie a mal by sa ich vzdať. Týmto spôsobom Krišna svojim oddaným pripravuje rôzne zvláštne priam až mystické lekcie, namiesto toho, aby „výučbu“ duše nechal na karmu a hmotnú energiu, ako to má vo zvyku pri bežných materialistoch.

Výsledky postupného pokroku v bhakti-yoge, čo by vrcholného procesu sebarealizácie sú potom automatická nechuť vykonávať hriešne činnosti, znamenite spomínané tu – 4 regulácie.

Na základe úprimnosti adepta mu zároveň Krišna pošle do života gurua, ktorý bude reflektovať to, čo žiak skutočne chce. Pokiaľ je naozaj úprimný, tak mu pošle oslobodenú živú bytosť, ktorá Krišnu už realizovala a venuje sa kázaniu a vedeniu úprimných adeptov späť ku Krišnovi.

„Obráť sa na duchovného učiteľa a uč sa od neho pravde. Pýtaj sa ho so všetkou pokorou a verne mu slúž. Sebarealizované duše ti môžu dať poznanie, lebo ony uzreli pravdu.“ Bhagavad-Gíta 4.34

Pre tých, ktorí nie sú tak úprimní a v skutočnosti hľadajú iba miesto v nejakej cirkvi, či organizácii, postavenie, slávu, moc či osobný prospech, pošle takého pseudogurua, ktorý mu všetko toto nasľubuje, prípadne aj zabezpečí.

To som spomínal v kapitole s názvom – Vylučovacou metódou k Absolútnej Pravde, kde som upozorňoval na úskalia prijatia alebo nasledovania pseudogurua. Aj na Slovensku a v Európe sa vyskytujú sekty, ktoré tvrdia, že riešia bhakti-yogu, pričom ide o podvodníkov, ktorí len využívajú naivitu nasledovníkov, ktorí o Védach nemajú v skutočnosti ani tušenie. Takéto sekty ťažia z kultu osobnosti svojho gurua, ktorý sa väčšinou sám vyhlasuje za Boha, čo je v príkrom rozpore s Védami. Zoznam všetkých inkarnácií Boha je možné nájsť predpovedaný v samotných Védach – tu.

 

Zhrnutie

  • Stručný prehľad:
    • V prvej kapitole vysvetľujem, aký je v skutočnosti mizerný a beznádejný materialistický život.
    • V druhej som poskytol argumenty na to, že to, čo nám prezentujú materialisti ako Pravdu je iba ich ateistická viera, ktorou ľudí držia v nevedomosti.
    • Tretia kapitola hovorí o tom, že nie všetko čo sa javí ako duchovné duchovným aj je a väčšinou ide len o prezlečený rafinovaný materializmus – ezoteriku.
    • V štvrtej kapitole som načrtol myšlienkový postup, ako niekto môže nájsť pôvodný zdroj poznania, od rôznych filozofií až po Védy.
    • Piata kapitola ukázala aký je vlastne rozdiel medzi telom a dušou.
    • Šiesta popisuje dušu.
    • Siedma kapitola načrtla popis Boha, ako sa sám prezentuje vo Védach.
    • Ôsma kapitola vysvetlila karmu, ako vzniká, prečo a ako sa jej zbaviť.
    • Deviata kapitola vysvetľuje spôsob zbavenia sa karmy a smerovanie k duchovnej dokonalosti a realizácii Boha.
    • Finálna, desiata kapitola vysvetľuje prax duchovnej sebarealizácie tak, ako ju učia Védy.

Samozrejme, nie je v mojich silách, aby vám táto séria článkov – Teória všetkého; objasnila všetky otázky, tých bude mať pozorný čitateľ určite desiatky (prinajlepšom). Cieľom je skôr stručný prierez témami, ktorými sa Védy zaoberajú a kam smerujú vo svojom závere, čo je teda ich cieľom. Védy samotné nie sú od Krišnu rozdielne, rovnako ako Mahá-mantra. Toto pochopenie však nie je možné sprostredkovať teoreticky a vyžaduje si naozaj úprimnú prax. Rovnako ako aj skutočný pokrok na tejto duchovnej mystickej ceste nie je otázkou nejakých článkov a suchého chápania súvislostí. Tie sú ale na začiatok potrebné chápať, aby nádejný jogín mal aspoň tušenie o čom to celé je a navnadilo ho to ísť si za týmto ušľachtilým cieľom, ktorý je veľmi vzácny. Drvivá väčšina živých bytostí v materiálnom svete spí a tieto témy pre nich nie sú zaujímavé. Radšej si tvrdohlavo skrývajú hlavu pod pieskom, aby nemuseli rozmýšľať o takom pre nich nepodstatnom „detaile“ života, akým je jeho ZMYSEL. Ironické, však? Jednoduché, a pritom tak ťažké. Samotná filozofia Véd a systém, ktorý Krišna vymyslel a v ktorom žijeme je pri tom veľmi prirodzený a intuitívny. Na začiatok môžete vnímať veľa nových informácií a súvislostí, ale s odstupom času si poviete, že to naozaj dáva väčší zmysel a je to prirodzenejšie ako to, čomu ste verili doteraz. Chápem ale, že výchova je silná vec, a samému mi trvalo pár rokov, kým som dokázal reálne viac doceniť to, čo Védy vlastne tvrdia, a čoraz viac spochybňovať to, čo nám tvrdí materialistická spoločnosť.

Som si vedomý, že táto posledná kapitola má oveľa väčší potenciál na rozpísanie, ale momentálne mi nenapadá nič, čo by som sem mal dopísať. Je toho totiž naozaj veľa a neviem, kde začať. Na každý jeden bod by sa dal napísať samostatný článok. Konieckoncov, to, čo som sa snažil vysvetliť v tejto sérii desiatich článkov, sa popisuje v Šrímad Bhagavatame v rozsahu 18 000 veršov, a to je len jedna z Védskych kníh. Pre samoštúdium odporúčam online verziu Šrímad Bhagavatamu, ktorú nájdete tu. Začať by bolo treba ale s Bhagavad-gítou, ktorú nájdete tiež na danom odkaze, alebo s jednoduchšími knihami od Šrílu Prabhupádu. Kto by mal záujem nasmerovať, neváhajte ma osloviť.

Rovnako, privítam všetky komentáre, ktoré môžete adresovať priamo sem pod článok, alebo ako správu na FB Reinkarnacia.sk. Možno spoločne dospejeme k odpovediam, ktoré by zaujímali viacerých z vás a doplním potom tento článku, alebo aj ďalšie o to, čo vás zaujíma.

Ďakujem za pozornosť.

 

P.S.: Ako je u mňa už zvykom, nechám tento článok pár dní ležať a budem rozmýšľať, ako ho ešte vylepšiť – tak, ako som to robil aj s predošlými. Keď sa po čase k nemu, alebo nim teda vrátite, je možné, že budú rozsiahlejšie a o niečo lepšie spracované.

 

admin.

 

4 Komentárov Zanechať komentár →

  1. Mário

    Sú niekde uvedené pravidlá ako presne meditovať na Mahá-Mantru? V skratke by to mala byť meditácia pri ktorej sa napr. sústredím na vlastný dych resp. na prítomný okamih, pričom si buď v mysli alebo nahlas recitujem danú mantru? Ďakujem 🙂

    Odpovedať
  2. Mário

    Takže je v poriadku mať pri tom pustené napr. aj to video, čo bolo priložené v tomto článku však? 🙂

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.