životný stav odriekania, posledné duchovné štádium vo varṇāśramskom spoločenskom systéme.
Sannyāsī žije veľmi odriekavým spôsobom života, putuje a rozdáva duchovné poznanie. Na oplátku dostáva od ľudí to najnutnejšie k životu. Tradičným symbolom tohto stavu je tyč (tridanda; v prípade māyāvādskych sannyāsīnov ekananda).
Existujú štyri štádia sannyāsu:
- kutíčaka – takýto sannyāsī zostáva blízko mesta, dediny, a jeho rodinný príslušníci mu poskytujú životné potreby.
- bahúdaka – ten získava životné potreby z mnoho miest, a nie je závislý na jednej rodine.
- parivrádžakáčárja – jedná sa o cestujúceho kazateľa, ktorý rozširuje slávu Najvyššej Božskej Osobnosti, toto štádium sa tiež niekedy nazýva ahamsa.
- paramahamsa – takýto sannyāsī dokončil svoju kazateľskú činnosť a uchyľuje sa na jedno miesto striktne iba za účelom dosiahnutia konečnej dokonalosti.
Vo varṇāśramskej spoločnosti je sannyāsī považovaný za duchovného učiteľa všetkých spoločenských tried a duchovných stavov. Brāhmaṇa je považovaný za duchovného učiteľa troch zostávajúcich častí spoločnosti – kšatrijov, vaišjov a šúdrov – ale sannyāsī, ktorý stojí v celom zriadení najvyššie, je duchovným učiteľom aj pre brāhmaṇov.