fbpx

Teória všetkého: 9. diel – Skutočná yoga

Kto sa dočítal až sem, bude mojim vysvetleniam rozumieť (aspoň by mal), a kto začal len týmto v poradí deviatym článkom, môže mať s tým trocha problém, takže odporúčam ísť po poradí. Budem tu pracovať už s pojmami a tvrdeniami, o ktorých predpokladám, že im čitateľ chápe a nebudem sa teda zdržiavať opätovným vysvetľovaním logiky, ktorá ich podopiera.

 

Jóga nie je gymnastika

Pomôžem si tu citovaním jednej časti brožúrky, ktorú som vytvoril, kde o jóge píšem nasledovné:

„Často ju vnímame ako cestu k fyzickému zdraviu, ale v skutočnosti ide oveľa ďalej. Aj keď je dôležité byť zdravý, bez duchovnej praxe, nám bude vždy niečo chýbať.  Jóga v jazyku Sanskrit znamená „spojenie“. Toto spojenie medzi živou bytosťou (dušou) a Najvyšším, je konečný cieľ našej existencie, odstraňuje všetku nahromadenú karmu a zaručuje vyslobodenie z materiálneho sveta.“

V skutku, v dnešnej dobe je jóga veľmi obľúbená, pretože je to moderný spôsob fyzického cvičenia, ktorý je jednak trendový, ale dáva bežnému materialistovi pocit, že je to niečo viac, ako len cvičenie.

To je samozrejme pravda. Je to viac, keď od toho človek chce viac a vie ako to docieliť. Čo je cieľom jógy je napísané v tom úryvku, ktorý som tu vypísal. Žiaden iný cieľ jógy nie je, nikdy nebol a nebude. Pokiaľ niekto slovom jóga označuje niečo, čo nemá tento cieľ, nehovorí o jóge, ale o vlastnej špekulácii, na ktorú pojem jóga zneužíva. Rovnako ako existujú rôzne marketingové výmysly ako Hot yoga, power yoga, yoga smiechu a pod., ktoré so skutočnou jógou majú spoločnú len časť názvu.

Toto slovo yoga pochádza z Véd a popisujú ho doslova tisíce veršov, ku ktorým sa bežný „jóga cvičenec“ pravdepodobne nikdy nedostane. Bežný cvičenev jógy je niekto, kto keď si myslí, že sa do nej vyzná, začne sa zaraďovať do kategórie aštanga jógy, alebo špecifickejšie hatha yogy. To by bolo ale aspoň niečo, ale v realite necvičí ani to. Systém osemstupňovej „aštanga (8-údov)“ jógy má už zo samotného názvu osem stupňov, ktoré sa musia cvičiť postupne, pretože sú to niečo ako levely, ktoré na seba nadväzujú.

Podobne ako táto séria článkov. Je nepravdepodobné, že niekto bude chápať veci, ktoré hovorím správne, pokiaľ nečítal predošlé články, a aj tie musí chápať a vedieť prečo ich chápe a na čom sú dané argumenty položené. Rovnako, keď niekto nemá zvládnuté tie najzákladnejšie princípy jógy a prvé stupne, jeho prax vyšších stupňov bude nedokonalá, a aj keď po dlhej dobe mechanickej praxe tieto zvládne, šanca, že sa dostane vyššie je takmer nulová. Všetko má totiž svoj dôvod.

Začnem teda tým, že sem vypíšem tých osem stupňov a ku každému dám svoj výklad v súlade s tým, čo hovoria Védy (aj keď to spravím len stručne, lebo na každý by sa dala napísať kopa samostatných článkov). Vychádzať budem z Patanjaliho systému, ktorý je takým najrozšírenejším zjednodušením pre západniarov.

 

Yama

Sem patrí absolútny základ, ktorým sú kvalifikácie toho, aby človek vôbec mohol mať vhodné predispozície ísť po tejto ceste jógy. Je to niečo podobné, ako keď sa chce žiačik zapísať do prvej triedy na ZŠ, tak musí vedieť chodiť na WC, t.j. nepocikávať sa, samostatne sa najesť s príborom, chodiť, rozumieť jazyku učiteľov a pod. Rovnako, pokiaľ sa osoba nekvalifikuje na študenta jógy základmi, ktoré robia z človeka ľudskú bytosť a nie len dvojnohé materialistické zviera, tak potom akákoľvek ďalšia prax bude takmer neúčinná a neponesie svoje pravé ovocie. Je to, ako keby ste učili papagája rozprávať a tancovať, ale unikol by mu obsah viet, ktoré má naučené, alebo význam tanca, a pod. Tieto pravidlá yamy sa v stručnosti zaoberajú civilizovaným životom a morálnym správaním adepta na yogu. Patria sem: 

  • Ahimsa – Nenásilie. V skratke, adept musí byť minimálne striktný vegetarián. Pokiaľ nie je, Védy a jógový systém ho nepovažujú ani za ľudskú bytosť, nie to ešte za učenca vyšších vied. Áno, môže to znieť kruto, ale také sú fakty, bez ohľadu na niekoho názory alebo sentiment. Keby niekoho zaujímalo pár argumentov v skratke, nájde ich tu – Argumenty pre vegetariánstvo.
  • Satya – Pravdivosť. Od adepta sa očakáva dobrý charakter a morálna integrita, kde patrí pravdovravnosť a úprimnosť. Vylučuje to dvojtvárnych a falošných ľudí. Patria sem aj zdanlivo nenápadné hobby ako gambling či hazardovanie akéhokoľvek druhu, vrátanie hazardovania so zdravím, vzťahmi a pod. Keď niekto riskuje, spadá to pod porušenie pravdivosti.
  • Asteya – Nekradnutie. V praxi to neznamená len to, že človek nemá kradnúť fyzické veci, ale nesmie jednať a rozmýšľať podvodným spôsobom. Patrí sem aj fakt, že musí obetovať všetko jedlo, ktoré konzumuje Bohu – viac v predošlom článku. Jednoducho, keď si niekto myslí, že má právo brať si z prírody veci na udržanie svojho tela a zároveň byť ateista, Védy to považujú za krádež a trestajú to v podobe negatívnej karmy. Aj zvieratá chápu, že z prírody si majú brať len to, čo im je pridelené a čo nevyhnutne potrebujú a nič viac. Akékoľvek hromadenie, alebo snaha o nadmerný zmyslový pôžitok Védy popisujú ako krádež.
  • Brahmacharya – Celibát. Pre väčšinu adeptov je práve toto absolútna diskvalifikácia, keď celibát nedodržujú. Védy dovoľujú sex iba za účelom plodenia potomkov. Keď si niekto myslí, že môže ísť po ceste jógy a ovládnuť tak svoju myseľ, zmysly a dosiahnuť duchovnú dokonalosť, a pritom mať medzi prioritami hobby ako šúchanie genitálií ako pes, tento prístup nie je kompatibilný. Samozrejme, nad týmto výrokom mnohí pokrútia hlavou, a úplne vám rozumiem. V tomto prípade, keď sa človek nechce (aspoň teoreticky a postupne) vzdať sexu a zároveň ale chce tvrdiť, že robí yogu, dá sa tento konflikt vyriešiťtým, že prestane tvrdiť, že robí yogu a nazve to nejak inak. Pretože zbytočne budete nahnevaní na to, že vegetariáni nejedia mäso, je to proste fakt. Nemôžete byť vegetarián a zároveň jesť mäso. A áno, možno ste chodili do vegetariánskych skupín, kde mäso veselo jedli, ale v skratke ste boli oklamaní a nikdy ste k vegetariánom nepatrili, len ste sa na nich hrali. A detto s yogou. V skutočnosti yóga nie je zábavka pre materialistov, ale je to pradávny vedecký proces, ako opustiť kolobeh reinkarnácie. Nič viac, nič menej. Viac o tejto téme v článku – Sex, príčina nekonečného utrpenia.
  • Aparigraha – Nesebeckosť, nehromadenie majetku, t.j. v princípe asketický jednoduchý život založený na hlbokej filozofii a obmedzení hmotných potrieb na nutné minimum. Neznamená to, že jogín musí žiť v jaskyni a živiť sa korienkami, pretože to v dnešnej dobe na západe nie je možné, ale čo možné je, je naozaj žiť skromný život, alebo aj keď máme dostatok financií, používať ich pre duchovné účely a nie pre zmyslový pôžitok.

Niyama

Do kategórie niyama patria sľuby, ktoré definujú vyšší štandard ľudského života, keď sa už človek dodržiavaním yamy kvalifikoval na človeka. Patria sem:

  • Saucha – Čistota. Sem patrí abstinencia od akýkoľvek omamných látok, či už alkohol, cigarety, ale aj káva či víno. To zaručuje vnútornú čistotu tela. Vonkajšou sa myslí pravidelná hygiena, ktorá obnáša aspoň 2x denne sprchu a pravidelné očisty, ideálne pomocou ayurvédy.
  • Santosha – Spokojnosť a vyrovnanosť za akýchkoľvek podmienok. K tomu, aby sa človek kvalifikoval na potrebnú úroveň aj v tomto bode, je nevyhnutné, aby praktizoval meditáciu, študoval Védske písma ako napr. Bhagavad-Gíta a ďalšie.
  • Tapas – Odriekanie zmyslového pôžitku. Ľudské telo nie je určené pre zmyslový pôžitok, a ani ho nedokáže poskytnúť tak ľahko a v takej miere, v akej to majú prístupné napríklad zvieratá. Preto človek, ktorý nevyužije túto vzácnu formu ľudského zrodenia na postupnú duchovnú sebarealizáciu, je predurčený v ďalšom živote poklesnúť do nižších životných druhov, kde ho už nejaké odriekanie alebo jóga nemusia „otravovať“, v jeho hedonizme.
  • Svadhyaya – Štúdium védskych písiem a nasledovanie duchovných autorít. Keďže jóga patrí pod komplexný systém Védskeho učenia Sanatana-dharma, všetky usmernenia sa zároveň vzťahujú aj na ňu.
  • Išvara pranidhana – Uznanie existencie Boha a snaha o znovuobnovenie vzťahu s Ním. To potom hraničí dosiahnutím tejto úrovne v poslednom 8. stupni aštanga yógy. Na čiastočné oboznámenie sa s tým, kto je Boh odporúčam prečítať si predošlé články z tejto série.

Keď niekto zvládne a osvojí si aj úroveň Niyama, môže pokračovať na ďalšie stupne, konkrétne na stupeň Asana, čo poznáme obecne na západe pod pojmom „jóga“. Sú to fyzické cviky a sedové pozície.

Keď niekto začína s asanami bez toho, aby bol pokročilý v Yama a Niyama úrovniach, nie je možné, aby dokázal zvládnuť asány tak, aby pokročil na vyšší level. To môžeme vidieť na dnešných tzv. yoga guruoch, obzvlášť v EU a USA, kde títo inštruktori sami nikdy úroveň asána neprekonali. Pokiaľ sú totiž zvládnuté správnym spôsobom, aj samotné asány sú podporené pranayamou, t.j. ovládnutím dychu, kde dochádza k mechanickému ovládnutiu mysle, ale zároveň pomáha aj vykonávať asány, na ktoré už od tohto levelu nie je potrebná fyzická sila, ale využíva sa na to prána (v iných tradíciách známa aj ako „čchi“). Pokročilé asány sa jednoducho bez pranayamy cvičiť nedajú, rovnako ako sa len pomocou fyzickej sily neudržíte len na malíčku jednej ruky v stojke – čo samozrejme pomocou ovládania prány možné je, a omnoho viac.

Samozrejme, yoga nie je o predvádzaní podobných kúskov, a stále sa bavíme len o zvládnutí prvých štyroch úrovní, ktoré sú stále iba materiálne. Tie jemnohmotné, či duchovné sa realizujú potom u pokročilých jogínov a sú to už spomínaná Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana a Samádhi. Úroveň samádhi je, ako som spomínal cieľom yogy a to je skutočná yoga. Prirovnajme si to k tomu, že si nazveme nejaký proces Banská bystrica. Ten ale pozostáva z toho, že musíme vedieť, že ten proces je dostať sa tam a čo nás tam čaká. A táto BB pozostáva z toho, že musíš vedieť kde sa nachádza, v ďalšom stupni potrebuješ mať auto, v ďalšom sa na ňom rozbehnúť, v ďalšom poznať značky a vedieť preraďovať, v ďalšom ísť po dialnici a udržať istú rýchlosť, sústredenie, ovládať navigáciu a pod. Potom sa dostaneš do cieľa procesu BB. Inak nie. Tvrdiť ale, že robím Banskú bystricu, a pritom viem maximálne tak ísť 10km/hod. po parkovisku so zaradenou jednotkou, a ani neviem prečo, alebo čo je cieľom by bolo asi dosť povrchné a pochábe. Čo myslíte? Človek si môže myslieť, že to je všetko, a v istom bode si proste užíva samotnú jazdu a výhľad. Takíto nováčikovia autoškoly, ktorá ani nie je autorizovaná sú potom na tom istom parkovisku všetci pokope, a tí, ktorí to vedia o niečo lepšie si myslia, že sú pokročilí, majú certifikáty a sú inštruktori.

Je úplne bežné, že keď pôjdete do Indie do Hrišikéša, uvidíte tam „jogínov“ z celého sveta s ich značkovými jóga mathkami (podložky), vo farebných legínach so znakom Óm, náramkami a afektovaným akcentom, ako platia miestnym indom a pseudoguruom tisíce dolárov, aby dostali certifikát, že sú jogíni a vedeli si potom u seba doma otvoriť centrum, v ktorom sa bude učiť staroveká jóga… V praxi sa tam bude ale väčšinou diať iba druhotriedna gymnastika, ktorá síce používa nejaké yogové výrazy a názvy, ale v praxi si odnesú adepti v najlepšom prípade dobrý pocit, zvýšené ego, že idú s dobou alebo robia niečo pre svoje telo a postavu, ale reálnejší výsledok budú skôr len prehĺbené cvičené zlé stereotypy, svalové nerovnováhy a budúca práca pre fyzioterapeutov. Určite tomu nepomáha ani fakt, že sa tieto cvičenia robia masovo, a inštruktor, aj keby bol vzdelaný a skúsený vo fyzioterapii či kineziológii, jednoducho všetkých zďaleka neustriehne.

Čo tu reálne v praxi máme a označuje sa poväčšine podvodne pojmom jóga? Neautorizovaných učiteľov, ktorí majú certifikáty od iných neautorizovaných „guruov“, ktorých máte v Indii v princípe na každej ulici dvadsať, ktorí neučia jógu a zďaleka nezačínajú jej základnými stupňami, ale rovno skáču na gymnastiku, ktorá môže často viac telu uškodiť ako pomôcť z dlhodobého hľadiska, a aby to bolo zaujímavé a nevolalo sa to naivno-ezoterická rýchlokvasená gymnastika, tak tomu dajú zázračnú nálepku Yoga. A hurá, tým pádom tam môžu schovať čokoľvek.

Chápem, že to nie je príliš pozitívna vyhliadka, a najmä pre tých, ktorí si myslia, že jógu cvičia a sú na to nafúknutí, akí sú dôležití a pokročilí, ale skutočná jóga je niečo diametrálne odlišné. Niekto si môže povedať, že dobre, ale mne toto stačí, cítim sa zdravšie, mám viac pohybu, som ohybnejšia, atď. A to je samozrejme pravda. Preto to ešte človek nemusí volať jóga. A keď teda nasilu chce, lebo je to cool označovať sa védskymi starovekými termínmi, ktoré po miléniá znamenali úplne niečo iné, nech sa páči. Tento trend už asi nezvrátime. Keď k fyzickému cvičeniu pridáte vonné tyčinky, počúvanie mantier (z ktorých by väčšina nevedela preložiť ani jedno slovo – nie to ešte ich chápať alebo praktizovať), alebo obrázky Ganeša, ešte stále z toho nevznikne nič duchovné. Pre objasnenie odporúčam článok – Čo určite nie je duchovno.

 

Prečo nie je každý jóga guru?

Védy popisujú takzvaný jógový rebríček od tých, ktoré sú na najnižšej úrovni až po najvyššiu. To, ale neznamená vždy úroveň náročnosti praktizovania. Napríklad, na najnižšej úrovni stojí už spomínaná Aštanga jóga, ale pritom jej praktizovanie je v tomto veku zároveň najťažšie. Je to teda vždy zlá voľba. Pokiaľ ju niekto ale chce využiť iba ako fyzické cvičenie, tak by si mal nájsť aspoň učiteľa, ktorý mu tým nezničí telo. Hľadať skutočne kvalifikovaného jogína asi príliš veľký zmysel nemá, a určite ho nenájdete v Hrišikéši vyberať príspevky.

Aj keď mnohí tzv. guruovia tvrdia, že aštanga je ten správny smer a vonkoncom nie je ťažký alebo nestojí na najnižšej úrovni, je to pravdepodobne preto, lebo inak by si nevedeli zaobstarať živobytie. Nebudú predsa vyberať poplatky za kurzy za niečo, o čom by tvrdili, že je veľmi nepraktické. V tom lepšom prípade majú proste len nedostatok poznania a nechápu ako fungujú rôzne veky – yugy, a v čom spočíva metóda sebarelizácie pre každý z vekov – tzv. Yuga-dharma. Toto Védy jednoznačne popisujú a nedávajú priestor na špekulácie.

Samozrejme, niekto si môže povedať, že predsa taká kopa „jogínov“ v Indii sa nemôže mýliť. Pravdou ale je, že sa mýlia a drvivá väčšina z nich neviem o čom hovorí, alebo majú len veľmi úzky pohľad na problematiku vďaka sekte, ktorú reprezentujú. Takto je v Indii v princípe v každej dedine trošku iná odnož filozofie, trošku iné pravidlá atď. pričom pre nich je hinduizmus v princípe ritualistické náboženstvo, ktorého podstatu praktizuje naozaj málokto, pričom väčšina sa k nemu oficiálne hlási. Je to naozaj obdobné tomu, že na Slovensku máme oficiálne asi štyri a pol milióna kresťanov, ale asi ťažko by sme našli takých, ktorí tým naozaj žijú a snažia sa dosiahnuť úroveň akú mal Ježiš. Je to proste iba zvyk, kultúra, mytológia. Našťastie, Védy zachované sú, a dajú sa nájsť aj dokázateľné originálne verzie a výklady, a potom všetci špekulanti môže akurát tak ostať ticho. Jeden príklad za všetky je, že medzi mojimi siedmimi tripmi do Indie, ktoré som zatiaľ absolvoval, som počas jedného z nich navštívil mesto Puškar, kde je jediný chrám poloboha Brahmu na Zemi. Miestni chrámoví rituálni uctievači Brahmu si vášnivo obhajovali to, že práve Brahma je Boh, a nie Višnu, teda Krišna. Keď som im začal ale citovať verše, kde sa ich „pán“ Brahma modlí ku Krišnovi a skladá Mu poklony a označuje sa za Jeho služobníka, zrazu nemali protiargument. Je to tým, že oni vo svojej lokálnej kultúrnej spoločnosti študujú len niektoré verše dookola, pričom ani nepoznajú rozsah Véd, ich kontext a ďalšie stovky a tisíce veršov, kde Brahma sám o sebe tvrdí, že je služobníkom Krišnu. No a na tomto prípade som chcel len ilustrovať to, že to, či sa niekto v danej téme vyzná, záleží na jeho štúdiu danej témy, a nie na tom, že sa narodil v krajine, kde sú tieto knihy zachované a tradícia pretrváva – alebo skôr dožíva.

Môj bod teda, ešte raz je, že keď sa niekto prezentuje ako učiteľ jógy, jogín, guru a pod. neznamená v princípe nič. Prvý a najjednoduchší systém ako si overiť jeho učenosť a príslušnosť k Védam je ten, aby označil svoju príšlušnosť k védskej parampare – tradícii. Ale nestačí len meno jeho gurua, ale musí dokázať celé napojenie. Zjednodušene, keď niekto tvrdí, že nasleduje Aštanga jógu tak ako ju učil Patanjali, tak musí ukázať strom, t.j. rodokmeň duchovných učiteľov, ktorí idú až k Patanjalimu. Keď to preukázať nevie, znamená to, že tam linka neexistuje. Každé predávanie vedomostí v ktorejkoľvek časti Véd je založené v prvom a poslednom rade na parampare.

 

Aké „jógy“Védy poznajú?

 

V prvom rade objasním jednu vec, ktorá ušetrí mnohým ilúzie o tom, že typ jógy, ktorý sme si doteraz spomínali je akokoľvek duchovný. Vec sa má tak, že Védy jógu popisujú vo viacerých formách a typoch praxe, z ktorých je fyzická jóga (aštanga, hatha), len jednou podkategóriu jógy, ktorá patrí medzi najťažšie a to až na toľko, že samotné Védy jednoznačne zakazujú jej praktizovanie v tomto veku Kali. Kto sa stretol s konceptom yug, t.j. yuga – obdobie na planéte, vo vesmíre a pod., ten sa stretol už aj s Kali-yugou, ktorá by sa zjednodušene a priamočiaro dala zhrnúť ako „vek materializmu a ateizmu“. Viac v tomto článku.

„Potom, ó králi, bude den za dnem silným vlivem vĕku Kali ubývat zbožnosti, pravdomluvnosti, čistoty, snášenlivosti, milosrdnosti, délky života, fyzické síly i pamĕti.“ Śrímad Bhagavatam 12.2.1

Inými slovami, v rôznych vekoch, ktoré sa cyklicky opakujú sú duše na Zemi v rôznych štádiách duchovného pokroku, pričom v Kali-yuge nie je takmer žiaden. A tým sa nemyslí, že je tá úroveň nízka, ale doslovne je takmer nulová. Inkarnujú sa sem duše, u ktorých prevláda materialistický koncept života (viď predošlé články). Títo dnešní obyvatelia Zeme sú v nevedomosti, neustále ich ženie dopredu slúženie ich zmyslom a mysle hmotných tiel, nemajú správne vedenie, výchovu, poznanie, majú nízku inteligenciu ohľadom duchovných tém, krátku dobu života (v porovnaní s predošlými vekmi – a tým sa nemyslí pár tisíc rokov dozadu), atď. V skratke, dnešný človek nemá na to praktizovať túto fyzickú odnož jógy, keďže je pre neho takmer nemožné ovládať svoju myseľ a zmysly. A aj tí, ktorí to do istej miery majú zvládnuté, stále nie sú ani na úrovni, ktorá by im dovoľovala spĺňať kritéria yama a niyama.

To je presne dôvod, že potom si títo materialisti vyberú rovno asány, a z nich sa nikam nepohnú. Celá pointa jógy je tým stratená. Im to stačí, ale o tom teraz reč nie je.

 

Poďme si teda v skratke ukázať aké typy jógy Védy popisujú, najskôr od nepraktických, až po reálne praktizovateľné s výsledkom:

 

  • Aštanga-yóga, príp. Hatha-yóga, kategória, ktorú sme si spomínali doteraz. V tomto veku je prakticky nepraktizovateľná. Jej podstatou je prísna mentálno-fyzická disciplína a neskôr ovládanie dychu, pomocou čoho sa dá mechanicky ovládnuť myseľ. Po jej ovládnutí dokáže vnímať seba ako dušu, dosiahnuť pokoj a potom sa zameriava na Krišnu a dokáže realizovať Jeho aspekt Paramátma. Tento proces obvykle aj v predošlých vekoch trval jednotlivcovi stovky a tisíce rokov. Samotné Védy popisujú tento proces ako nesmierne náročný.
  • Jnana-yoga – Pomocou védskeho poznania, inteligencie a meditácie sa snaží analytickým spôsobom rozbiť falošné ego a všetky materiálne koncepty. Začína sa pochopením a praktizovaním poznatku, že duša je oddelená od tela a materiálny svet je len ilúzia, skladajúca sa z rozmanitých hmotných a jemnohmotných prvkov (sankhya-yoga).
  • Karma-yoga – Je to postupný duchovný proces, pomocou ktorého sa človek zbavuje karmy tým, že vykonáva svoje bežné čínnosti s duchovným poznaním a odpútanosťou. Takto obetuje výsledky svojich činov – viac v predošlom článku – Karma je zdarma. Zbavuje sa svojho falošného ega tým, že chápe, že jediným vlastníkom všetkého je Boh (Článok Kto je Boh). Takto pomocou činností karma-yogy (najskôr sakama-karma-yoga a potom nishkama-karma-yoga) postupne zmenšuje svoje hmotné túžby a sebecké motívy, až prirodzene prejde do najvyššej úrovne Bhakti-yoga.
  • Bhakti-yoga – Tento typ Jógy Védy odporúčajú ako jediný vhodný na praktizovanie pre tento vek Kali-yuga. Jeho cieľom je nasledovať pokyny Krišnu, ktoré uvádza v Bhagavad-Gíte, aby duša postupne obnovila svoj večný vzťah s Krišnom a znovuzapočala svoju službu Najvyššiemu (viď predošlé články). Hlavnou metódou pokroku na ceste Bhakti-yogy je Mantra-meditácia, kde pomocou transcendentálnej zvukovej vibrácie duša postupne zobúdza svoje spiace vedomie.

Tieto rôzne stupne popisujú Védy nasledovne:

 

„Ten, kto porozumie tejto filozofii o hmotnej prírode, živej bytosti a vzájomných účinkoch kvalít prírody, zaiste dosiahne oslobodenie. Nezávisle na svojom súčasnom postavení sa v tomto svete už nikdy nenarodí. Jedni v sebe vnímajú Naddušu meditáciou, iní pestovaním poznania, alebo konaním činov bez túžby po ich plodoch. Niektorým však chýbajú skúsenosti v duchovnom poznaní, a preto začnú uctievať Najvyššiu Osobu, po tom, čo o Nej počuli od iných. A keďže majú sklon načúvať autoritám, aj oni prekonajú cestu rodenia sa a smrti.“ Bhagavad-Gíta 13.24-26

 

0 Komentárov Zanechať komentár →

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.